Hoe bouw je een verhaal dat staat als een huis? Wat is een goed verhaal? Een verhaal dat lekker leest, interessant blijft, waar je de aandacht van je lezer blijft vangen. Het gaat erom dat je verhaal klopt. Dat de lezer iets kan met jouw verhaal. Diverse goede verhalenschrijvers hebben miljoenen fans. Wat doen zij zo goed? Hoe bouw je een verhaal dat staat als een huis? In dit eerste deel geef ik je tips om een stevige basis voor je verhaal te bouwen.
Een verhaal dat staat als een huis
Een verhaal opbouwen is lastiger dan je denkt. Bouw je een huis zonder goede fundering, dan stort het op een gegeven moment toch in elkaar. Al je werk voor niks. Zo werkt het ook met schrijven. Een verhaal, blog of artikel heeft een basis nodig. Ik geef je tips om jouw verhaal stevig te verankeren.
Deze 3 tips zorgen voor een solide basis van jouw verhaal.
#1 Doel van je verhaal
Een goed verhaal heeft een duidelijk doel. Daar rust het hele verhaal op. Want hoe grappig je ook schrijft of leuke voorbeelden aandraagt, zonder een duidelijk doel van je verhaal voor ogen, zweeft het verhaal voor je lezer. Wat wil je met je tekst bereiken? Informeren, overtuigen of overreden? Of liever de dialoog aangaan? Wat is jouw bedoeling, bedenk dat van tevoren. Dat helpt je later ook met woordkeuze.
#2 Voor wie schrijf je?
Heb jij al duidelijk voor wie je je verhaal schrijft? Als iemand je vraagt om voor een bepaald tijdschrift een artikel te schrijven, dan weet je vast wel wie de doelgroep is. Hoe zit dat als je blogs of artikelen schrijft op je eigen website. Heb jij helder voor wie je eigenlijk jouw verhaal schrijft? Belangrijk om te weten. Verdiep je in jouw fans. Probeer antwoorden te vinden op vragen als: Wat vinden ze interessant? Wat spreekt ze aan? Waar hebben ze hulp bij nodig? Welke termen kennen ze al? Jouw lezer voelt zich dan aangesproken.
#3 Wees consistent in je verhaal
Als je eenmaal je doel en doelgroep bepaald hebt, blijf deze dan voor ogen houden. Lees je tekst door, ga schrappen en herschrijven. Zo worden je teksten beter. Als je zuiver wilt informeren en toch jouw mening in de tekst laat doorklinken, is dit eerder overtuigen. Leg je er een schepje bovenop dan ben je al aan het overreden. Bedenk steeds weer of je doelgroep dit begrijpt en interessant vindt.
Jouw basis voor een verhaal dat staat als een huis is nu gelegd. In het tweede deel schrijf ik de volgende stappen. Zo heb je uiteindelijk niet alleen een verhaal dat staat als een huis, maar ook een verhaal met een leuke uitstraling.
Denk je interessant, maar ik wil graag dat je me helpt? Neem contact op. Dat kan op allerlei manieren, beslis zelf 😉