feedback boomerang: over content en feedback geven

De feedback boomerang: over content creatie en concrete feedback geven

Als content creator ben ik altijd op zoek naar inspiratie. Voor sommige organisaties schrijf ik al jaren en dan is het voor mij makkelijker te begrijpen wat er bedoeld wordt. Zeker niet altijd, ben nog steeds a-technisch 😉 Ik nodig mensen dan ook graag uit om iets uit te leggen. Vooraf, omdat je met deze waardevolle inhoud dan kunt schrijven. En heel soms achteraf, als blijkt dat er nog meer input nodig is om het verhaal compleet te maken. Dat beslis ik dan aan de hand van feedback die ik ontvang. Want feedback op geschreven content is superbelangrijk. Uiteraard omdat ik schrijf voor andermans (online) kanalen. En vooral omdat ik de expertise van iemand of een organisatie vertaal naar aansprekende teksten. Die kennis heb ik niet zelf en daardoor is inhoudelijke feedback hard nodig om er een goed verhaal van te maken. En wat je vooraf (niet) ontvangt, krijg je later terug: de feedback boomerang.

Voorbereiding is het halve werk

Geen bericht zonder voorbereiding. Waardevolle linkjes, nieuwsfeiten of persoonlijke verhalen en gebeurtenissen zijn voer voor berichten. De ene keer ontvang ik een foto en een naam, de andere keer heb ik een uitgebreid artikel waaruit ik kan putten. Belangrijk blijft de motivatie waarom je hierover wilt schrijven. Daarom bel ik graag even met iemand, hoe kort ook, om het naadje van de kous te weten. Zo schrijf ik makkelijker én weet ik de strekking van het verhaal al snel te vatten.

Ook pas ik tijdens het gesprek NIVEA toe: Niet Invullen Voor Een Ander. En dat doe je door vragen in je interview te stellen, zoals: klopt het dat ….? Of: hoe zou je dit in één zin samenvatten? Dan heb je niet alleen een bevestiging dat je snapt wat er verteld is, maar je haalt direct nog wat extra quotes op, die je in je tekst kunt verwerken. Letterlijke zinnen die iemand uitspreekt, maken quotes krachtig en persoonlijker. Geldt ook voor klantreviews – altijd bellen! Bonustip.

Valkuil: de stoel van de expert

Maar echt, ik heb al zoveel geleerd over onderwerpen die niet alledaags zijn, superinteressant. En nog steeds weet ik echt niet alles over een bepaald onderwerp. Juist dat maakt schrijven tof, het is nooit saai. Anyhow, ik ga nooit op de stoel zitten van de expert, daar heb ik de experts zelf voor nodig. Ik kan er jaren over schrijven, me zelfs eea inbeelden, maar of dat ook zo is, kunnen zij me vertellen. Zeker als het wat verder van mijn bed wordt, vraag ik vooral veel aan anderen. Daar wordt de tekst beter van. Zeker ook voor de lezers die soms net zoveel van het onderwerp af weten als de afzender.

Feedback geven

Daarom is feedback geven op mijn geschreven teksten dus nodig om een tekst inhoudelijk nog sterker te maken. Feedback geven, is een onderwerp dat sommigen lastig vinden. Want hoe geef je feedback? En liefst ook zodat iemand ermee verder kan.

Na zoveel jaar content schrijven weet ik al snel of ik met de gegeven feedback verder kan of dat ik beter nog even kan nabellen. Hoe je met iemand samenwerkt en communiceert en hoe lang je dat al doet, bepaalt of ook feedback geven en ontvangen lekker loopt. Directe en open communicatie werkt plezierig en is dus ook wat ik wil met mijn opdrachtgevers. Dan gaat het lekker vlot en kun je de kwaliteit optimaliseren.

Hoe geef je goede feedback?

Allereerst, wees eerlijk. Liever even pijnlijk eerlijk dan vaag en onbegrijpelijk. Met goede feedback is de volgende versie vaak akkoord. Dat brengt dus snelheid in het proces.

Fijne feedback is bijvoorbeeld:

  • Kun je deze alinea aanvullen met …. omdat het belangrijk is voor…. en het heeft ….. als resultaat.
  • Nog een reden voor aankoop van …. vind je in dit artikel in de eerste alinea:…..
  • Kun je deze motivatie uitbreiden vanuit ‘….oogpunt’ of vanuit onze kernwaarde…?
  • Bel collega …. om meer te vertellen over de voordelen van dienst ….voor klanten uit branche …

Het mooiste is dat je uit feedback ook veel kunt leren. Het is een ongoing proces. Waarbij als je langer met elkaar samenwerkt, je sneller begrijpt wat de ander bedoelt. Als bij de voorbereiding ontbreekt vanuit welke invalshoek je moet schrijven, krijg je dat in de feedback retour. Als je niet de juiste personen spreekt, ontbreekt belangrijke informatie voor het bericht. Het werkt als een soort boomerang: je schrijft over wat je hebt ontvangen en wat er dus mist, vind je terug in de feedback.

Feedback ontvangen

En nog even over feedback ontvangen. Vat feedback niet persoonlijk op. Je hebt hetzelfde doel: die tekst beter maken. Met sterke inhoud en een creatieve schrijfstijl in de juiste tone of voice van de organisatie, wordt het een toffe tekst. Ik geef expres aan bij mensen, vertel me wat beter kan, we gaan voor kwaliteit. Ik heb een dikke huid, zie van veel de humor in. Toch zijn er grenzen in hoe iemand feedback geeft – zie P.S. onderaan deze update.

Zomaar benieuwd, ben jij expert en schrijf je zelf over jouw expertise? Wil je dan feedback ontvangen van bijvoorbeeld een collega of check je jouw teksten nog door tekstschrijver voordat iets online gaat? Of plaats je alles meteen door? Wat vind je van de term Feedback Boomerang? Heb je vragen over content schrijven? Stel ze, neem contact met me op.

 

P.S. Ik houd van directe feedback en kan heel veel hebben. Sterker nog, ik zeg altijd: geef maar directe feedback dan komen we sneller tot een goede tekst, dan dat je me voorzichtig en vaag gaat vertellen wat je mist. Maar 1 persoon maakte het wel heel bont, door te schelden op papier en te ‘schreeuwen in hoofdletters’: DIT KLOPT NIET.’ Beter was het geweest als hij had gezegd hoe het wel moest zijn en waarom. En dan het liefst vooraf 😉 Dit was ook geen succesvolle werkrelatie, dat begrijp je.