Waardering zit vaak in een klein hoekje. Laatst in een gesprek met een ondernemer viel het mij weer op. De vanzelfsprekendheid waarmee alle positieve reacties op de leveringen zonder pardon onder de mat werden geveegd. Mooi die waardering van die tevreden fan en nu weer verder met de orde van de dag lijken ondernemers te denken.
Schreeuwerig
We vinden al snel iets schreeuwerig. Borstklopperij hoort niet in de Nederlandse cultuur: vooral niet van de daken roepen dat je iets goed hebt gedaan. Bij onze zuiderburen in Vlaanderen is dat al helemaal not done. De directheid van ons Nederlanders was een van de grote cultuurverschillen tussen Nederland en België die tijdens de Handelsmissie met vrouwelijke ondernemers in januari naar voren kwam. Als je daar je zaken goed doet, hoor je niets. En zeker niet rechtstreeks. Waarom mogen we de waardering van onze producten, diensten of service niet publiek tonen vraag ik me af?
Waardering
Wij mensen zoeken continue plukjes waardering. Tijdens onze opvoeding richten we ons al op waardering door gedrag te belonen. Waardering is niet anders dan een klein beetje geluksgevoel. Waarderen is volgens Van Dale woordenboek: 1. de waarde bepalen, schatten 2. op prijs stellen.
Waardering is niet anders dan een klein beetje geluksgevoel
De meeste ondernemers zijn harde werkers, zijn blij dat ze eigen baas zijn. Kunnen zelf doelen bepalen, acties bedenken en daarvan de consequenties dragen. Plukken de vruchten van de juiste beslissingen en leren weer van de foute. Ze halen geluk uit hun werk door blije fans, slimme oplossingen en een mooie omzet. Het kan niet anders of je ontvangt dan regelmatig complimenten, misschien zelfs dagelijks. Vraag is: herken je de waardering en wat doe je ermee? De meeste ondernemers die ik spreek, zeggen dan: niks. Eeuwig zonde!
Mijn oproep aan alle ondernemers
Open je ogen voor complimenten en laat de wereld zien dat je blije fans hebt. Juist online. Dus krijg je een spontaan mailtje, telefoontje, persoonlijk complimentje of ander berichtje over de prachtige afwerking van je producten, goede service, de mooie nieuwe lentekleuren in je collectie, de fijne nazorg, de eenvoudige bestelmethode of je vriendelijke stem, vraag meteen of je deze waardering online mag plaatsen. En online kan op vele plaatsen zijn: Als Facebook recensie, een testimonial op je website, een tweet, een vermelding in een blog, een beoordeling op LinkedIn, een boekrecensie, etc.
Een klein beetje geluksgevoel
Zo’n recensie kan je zeker wat opleveren behalve een klein beetje geluksgevoel. De vrienden of volgers van degenen die een recensie plaatst, zien vaak dat hij of zij dat doet. Ook likes voor je pagina komen een keer bij vrienden op hun tijdlijn voorbij. Dat levert je weer traffic naar je website, webshop of bijvoorbeeld Facebookpagina op. Mijn advies: gewoon doen.
En natuurlijk mag je er ook altijd om vragen. Zit het nu nog niet in je systeem, zorg er dan voor dat het erin komt. Waardering zit vaak in een klein hoekje, maar als je ‘m ziet en weet te benutten, kan het van onschatbare waarde zijn.
Succes!
P.S. En vond je dit artikel interessant dan waardeer ik het zeer als je deze deelt met je netwerk of een waardering achterlaat op een van mijn social mediakanalen hieronder 🙂