Speel jij verstoppertje online?

Speel jij verstoppertje? Verstoppertje spelen, ken je dat nog van vroeger? Eerst bepalen wie ‘m is en dan tellen: 1, 2, 3 … tot 100. Je loopt hard weg, op zoek naar een supergoede verstopplaats. Een duik in de bosjes, achter een van de wielen tussen de auto’s, vastgeplakt achter een schutting. Zo’n plek om je te verschuilen waarvan je zeker weet, dat ze je echt niet kunnen vinden. En dan maar wachten. De spanning is voelbaar, je adem versnelt en je hart klopt in je keel. Af en toe spieken of ie er al aankomt. Vooraf bedenken hoe je gaat lopen. Je kans grijpen om iedereen te bevrijden met een joviaal ‘buut vrij’. Vol verwachting blijf je zitten waar je zit, wachten op het juiste moment…

Speel jij verstoppertje met je fans?

Verstoppertje is een leuk spel, maar het levert je niet veel omzet op. Als ondernemer neem je zelf het initiatief om jezelf zichtbaar te maken. Je plakt je naam op de deur, richt de etalage in, zet de deuren wagenwijd open en zorgt ervoor dat je fans zich welkom voelen. Je gaat op pad, laat jezelf zien en maakt contact, ook online. Of beter gezegd: juist online! In de 3 belangrijkste waarden waaraan je fans herkent van de 3-delige serie over fans heb je geleerd wat fans zijn. Daarna in 5 stappen naar écht contact met je fans heb ik je op weg geholpen om je fans een naam te geven om zo echt contact met ze te maken. In dit laatste blog van deze 3-delige serie geef ik je waardevolle tips om je fans online te vinden. Zodat je meteen aan de slag kunt gaan om je fans te ontmoeten en in contact te blijven.

Zoektocht naar fansfan_like_thumb_up

Waar vind ik mijn fans online? Een terechte vraag die ik graag beantwoord. Met de volgende 5 tips kun je meteen zelf actie ondernemen om je fans op te speuren. Zodat je niet hoeft te wachten op het juiste moment of totdat fans zelf contact met je zoeken. Als ondernemer wil je de touwtjes in handen hebben, je pakt het initiatief en duikt in dit leuke avontuur: op zoek naar fans.

#1 Zoek in je huidige social mediakanalen

Je bekijkt je huidige social mediakanalen LinkedIn, Pinterest, TikTok, Instagram, etc. Duik eens in de personen die je volgen of je pagina geliked hebben. Wie zijn je volgers? Bekijk hun profielen – en als je tijd hebt hun berichten – en wat valt je op? Schrijf alle overeenkomsten, verschillen of bijzonderheden op. Passen deze woorden ook bij je kernwaarden en hoe jij je business graag wilt neerzetten? Zo ja, dan heb je fans onder je volgers 🙂

Moet je deze social mediakanalen nog opzetten? Zoek dan op de kanalen waaraan je dacht voordat je dit artikel las, door gewoon zoekwoorden in te toetsen die bij je business horen.

#2 Zoekwoorden

Als je aan je business denkt, dan denk je aan … welke woorden? Schrijf ze op en toets de woorden in een zoekmachine als Google. Wist je trouwens dat je ook hele zinnen of gedeeltes van zinnen kunt opzoeken? Google geeft je dan alternatieven en juist die zijn interessant. Vergeet niet dat zoekwoorden bedacht zijn door mensen die zoeken naar iets waarvoor jij wellicht de oplossing biedt.

 

quote_balance_competitors_Fans_Richard_Branson

#3 Zoek je concurrenten op

Aha meteen een belangrijk bezwaar van online zichtbaarheid. Dan zien mijn concurrenten toch wat ik doe? Ja dat klopt en het voordeel is dat jij ook ziet wat je belangrijkste concurrenten doen op social media. En daar kun je nu je voordeel mee doen. Bekijk de profielen van hun volgers en zoek naar overeenkomsten en trefwoorden die ook bij jou en je business passen. Let op: je hoeft niet letterlijk het hele bestand te kopiëren, de fans van je concurrenten hoeven niet jouw fans te zijn. Het geeft je wel een goed inzicht in type personen, welke branche, etc.

#4 Lid worden van een community

We willen verbinden, dat kan supereenvoudig in communities. Er zijn heel veel communities tegenwoordig, dus kies zorgvuldig welke voor jou interessant zijn. In zo’n community kun je jezelf en je business meerdere malen presenteren en direct contact leggen met je fans. Op beide kanalen kun je zoeken op trefwoorden en dan krijg je meerdere suggesties. En dat veelal allemaal gratis.

#5 Verbreed je gezichtsveld

Als je je business omschrijft, heeft dat vaak raakvlakken met andere activiteiten. Activiteiten die je zelf niet als hoofdactiviteit hebt, maar waar je fans je wel aan linken. Of waar je fans ook van houden. Verkoop je trendy design pumps dan kun je je fans ook vinden bij trendy design kledingmerken, webwinkels, groepen van hippe zakenvrouwen, etc. Ga voor jezelf na bij welke business je goed aansluit. Bekijk hun volgers. Maak ook online contact met deze business en wie weet kun je zelfs wel samenwerken.

 verstoppertje-online-zoeken-naar-fans

Wat is dé manier?

Hoe vaak ik niet de vraag krijg wat dé manier is als het gaat om online zichtbaarheid op social media. Mijn antwoord is: ‘Er is geen standaardtrucje dat voor elke business geldt’. Het is de combinatie van hoe je zaken aanpakt die voor jouw business werkt. Een goede strategie, de juiste middelen, waardevolle content en de bijbehorende investering in tijd, energie en geld, maken dat je goed zichtbaar bent voor fans. Met bovenstaande tips kun je goed starten. Wil je nog meer mogelijkheden om je fans te bereiken? Behalve goede kwaliteit aan te bieden en je online presentatie op orde te hebben, zijn er nog tal van manieren voor. Ik help je hierbij graag om te ontdekken wat voor je business de meest rendabele mogelijkheden zijn.

Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.