De eerste stap op LinkedIn is een persoonlijk profiel aanmaken en met dat profiel connecties opbouwen. Als je als (startende) ondernemer actief op LinkedIn aan de slag gaat, is de noodzaak voor een LinkedIn bedrijfspagina niet groot. Dat vond ik eerst tenminste. Maar na een paar jaar ondernemen en met de huidige updates en verbeteringsslagen is het nu ineens wel erg aantrekkelijk om die LinkedIn bedrijfspagina actiever te gaan gebruiken.
De LinkedIn bedrijfspagina was voorheen vrij statisch en niet echt spannend. Recente updates binnen LinkedIn maken daar verandering in. Hieronder vertel ik wat er nieuw is en waarom je als ondernemer een pagina goed kunt gebruiken om zichtbaar te zijn voor jouw klanten.
Button
LinkedIn heeft de laatste tijd behoorlijk wat vernieuwingen ingevoerd, die grotendeels heel tof zijn voor ondernemers. Zo staat nu op jouw LinkedIn bedrijfspagina ook een button, die verwijst naar een website die je zelf mag bepalen. Handig om zo paginabezoekers direct naar jouw aanbod te leiden, naar de informatiepagina om zich aan te melden voor een event, etc.
Zet jij LinkedIn op nr. 1 en wil je klanten aantrekken op LinkedIn? Bekijk dan dit even.
Tagline
Vestig de aandacht van jouw lezer op jouw boodschap of jouw kunde. Stel jouw tagline in! Een tagline is zoiets als een headline/kopregel in het persoonlijk profiel en kun je op jouw LinkedIn bedrijfspagina instellen. Let op: ook bij de tagline heb je ruimte voor 120 tekens (inclusief spaties of verbindingssymbolen), dus houdt het kort en krachtig.
Statistieken LinkedIn bedrijfspagina
Dit is niet nieuw, maar wel superhandig. De statistieken van een LinkedIn bedrijfspagina zijn zoveel scherper dan van een persoonlijk profiel. Hier kom je meer te weten over jouw paginabezoekers. En dat kun je goed gebruiken voor jouw strategie en Eggciting content. Waarover ga je schrijven? Je ontvangt informatie zoals vanaf welk apparaat ze jouw pagina bezoeken. Je kunt filteren op locatie, bedrijfsgrootte, branche, functietitel, etc. Zo heb je sneller inzichtelijk welke berichten echt scoren en of je de juiste doelgroep hebt weten te interesseren. Ook kun je nu zien welke personen jouw pagina volgen en ze meteen uitnodigen voor jouw persoonlijk netwerk als ze daar nog geen lid van zijn. Kijk regelmatig naar de statistieken van jouw LinkedIn bedrijfspagina en vergroot zo de zichtbaarheid van jouw merk en bedrijf.
Vroeger
Ooit maakte ik een LinkedIn bedrijfspagina voor Spiegelei Communicatie aan, zodat mijn logo ook op mijn persoonlijk profiel kwam. Stond wel professioneel vond ik. En daarbij heb je twee kansen om gevonden te worden. Hoewel je natuurlijk met een inactieve bedrijfspagina niet heel goed scoort in de zoekresultaten. Verder deed ik er niets mee. Inmiddels weet ik dat sommigen mijn LinkedIn bedrijfspagina volgen en sommigen mijn berichten via een mijn persoonlijk LinkedIn profiel. Bovendien als je ooit wilt gaan adverteren op LinkedIn, is een LinkedIn bedrijfspagina noodzakelijk.
En dit is tof
Want wist je bijvoorbeeld dat als je net met iemand gelinkt bent, LinkedIn meteen jouw bedrijfspagina toont? Zodat die persoon ook met 1 klik jouw bedrijfspagina kan volgen. Let dan wel op, want alleen bedrijfspagina’s waar al interessante informatie op staat en vooral ook recente informatie zal iemand sneller volgen dan een statische bedrijfspagina. Logisch toch, jij wilt ook alleen het nieuws dat je interesseert en dat actueel is.
Medewerkers helpen mee
Daarbij kunnen je medewerkers ook gekoppeld worden aan je bedrijfspagina. 1 x per 7 dagen kun je een belangrijk bericht onder de aandacht brengen van je medewerkers. Want hoor je niet vaker dat ze wel willen helpen op LinkedIn, maar eenvoudigweg de berichten niet zien vanwege het algoritme?
Hoe werkt het bericht delen voor je medewerkers?
Als je als beheerder van de LinkedIn pagina bij de 3 puntjes rechtsbovenaan klikt, kies je de onderste optie. Je medewerkers krijgen dit bericht dan op hun tijdlijn te zien. Handig!
Extra volgers
En daarbij hield (en houdt) LinkedIn een experiment om vanaf je LinkedIn bedrijfspagina meteen connectie uit te nodigen om deze te gaan volgen. Een groot nadeel vind ik hierbij dat de uitnodiging niet kon worden aangepast. En op standaard reageren mensen slecht. Wat belangrijk is, LinkedIn houdt in de gaten hoeveel mensen jouw uitnodiging accepteren. Dus start eerst met mensen uitnodigen die 99% zeker jouw pagina willen volgen. Bovendien heb je ‘een tegoed’ om 100 mensen uit te nodigen op deze manier. Slim kiezen dus.
Tja, LinkedIn is volop in beweging en dat zorgt ervoor dat jij ook volop in beweging blijft om de juiste mensen aan te trekken. Ook met je bedrijfspagina.
Wel of geen LinkedIn bedrijfspagina?
Met de onlangs doorgevoerde veranderingen ga ik mijn bedrijfspagina veel actiever inzetten. Ook omdat je bijvoorbeeld alleen kunt adverteren op LinkedIn via een bedrijfspagina. Eigenlijk een vierde voordeel.
Nu ben ik benieuwd, ga jij jouw LinkedIn bedrijfspagina aanmaken en/of actiever inzetten voor jouw onderneming?
Check mijn LinkedIn pagina.
Ook interessant
Wil je meteen een goede LinkedIn strategie: een goed profiel, dat je gevonden wordt door jouw klanten, duidelijkheid over de onderwerpen die jouw klanten aanspreken en hoe je jouw netwerk uitbreidt? Stuur me een bericht, check deze complete LinkedIn videocursus of neem contact met me op.