echt contact met je fans

In 5 stappen naar echt contact met je fans

In 5 stappen naar echt contact met je fans. Hoe krijg je echt contact met je fans, hoe spreek je ze aan? In mijn eerste blog over fans had ik het over de drie belangrijkste waarden waaraan je fans herkent. Je bent op zoek gegaan in je bestaande klantenbestand naar fans. Niet zomaar klanten, maar echte fans van je merk of product. Fans die alleen bij jou willen kopen, die steeds weer terugkomen. Hoe mooi is het als je echt contact met je fans krijgt? Zodat ze zich nog meer met jou verbonden voelen. Hoe spreek je fans aan? Hier gaat mijn tweede blog over in deze driedelige serie over fans. 

Spreek fans aan, geef ze een gezicht

geef_fans_een_gezichtDit is misschien te letterlijk! Deze gekke selfie heb ik gemaakt in Snapchat, een tool waar je als merk of organisatie bijna niet meer omheen kunt. Zo ook op Instagram kun je via filters en allerlei gekke features jouw selfies (en andere foto’s) opleuken.

Je wilt echt contact met fans, ze graag goed aanspreken. Je wilt hun aandacht trekken in de overvloed aan berichten die ze op hun tijdlijn zien. Om je te kunnen inleven in je fans, zet je eerst wat kenmerken van hen voor jezelf op een rij. Dat schept duidelijkheid. Je leest ook wel artikelen over ideale klant of persona, dat is hetzelfde. Je geeft je fans dus smoel, geeft ze een gezicht én – als laatste – een naam. Een naam, hoor ik je denken, waarom dan? Dat lees je verderop.

In 5 stappen naar echt contact met je fans

Maak voor jezelf steeds levendiger wie je fans zijn. Na het uitvoeren van dit stappenplan heb je een uitstekend beeld van je fans en de onderwerpen die ze interessant vinden. En uiteindelijk draait het erom dat je fans je waarderen voor wat je doet én deelt. Dat je echt contact met ze krijgt, juist ook online.

#1 The look

Ik was vroeger een grote fan van Roxette. En niet alleen vanwege the look van zangeres Marie 😉 In 1989 was van online fans op grote schaal nog geen sprake. Fans kochten platen, gingen naar concerten en schreven fanmail. Roxette baseerde het beeld van hun fans op deze activiteiten. Van het nummer The Look word ik nog steeds heel blij.

Dat is in deze tijd wel anders. Vele fans zijn online en hebben social media accounts waarop ze veel delen. Heb jij een goed beeld van je fans? Zijn het mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze gemiddeld? Kleden ze zich hip en trendy of houden ze van driedelig grijs? Hebben ze specifieke uiterlijke kenmerken waar jouw product op ontworpen is? Afhankelijk van de producten of diensten die je verkoopt, kan het heel nuttig zijn om tot in detail te weten hoe je fans eruit zien. Maak een lijstje, hoe gedetailleerder hoe beter.

Maar er is natuurlijk meer dan alleen uiterlijke kenmerken. Heel veel zaken hebben invloed op wie je fans zijn en waarom ze zich gedragen zoals ze dat nu doen.

#2 Waar komen ze vandaan?

Waar komen ze vandaan? Waar zijn ze opgegroeid, wat doen ze voor beroep en welke opleiding hebben ze gehad? Hoe groot is de organisatie waar ze werken? Wonen ze in een villawijk of 4-hoog achter? Wat vinden je fans belangrijk vanuit hun opvoeding en sociale omgeving? Welke specifieke cultuurkenmerken vind je?

Schrijf je bevindingen op en bekijk de volgende stap.

hoe-spreek-je-fans-aan#3 Wat doen ze in hun vrije tijd?

Weet jij wat je fans doen in hun vrije tijd, welke hobby’s ze hebben? Houden je fans van basketbal, hardlopen of hockey? Gaan ze uit hun dak op Tiësto, zitten ze op de eerste rij in het theater of hangen ze liever met een biertje aan de bar in hun stamkroeg op vrijdagavond? Gaan ze vaak op vakantie naar verre landen of vinden ze een camping op de Veluwe het einde? Geven ze de voorkeur aan een 6-gangen diner in een sterrenrestaurant of een stokje saté met friet?

Bedenk het zelf of vraag het ze gewoon. #dtv (durf te vragen) is niet voor niets ontstaan op social media. Door simpelweg vragen te stellen, krijg je antwoorden. Antwoorden die je weer verder helpen om het beeld van je fans concreet te krijgen.

#4 Hoe besteden ze hun geld?

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.14.20Uit je bestaande klantenbestand en vaak ook vanuit ervaring kun je deze vraag vast goed beantwoorden. Wat weet je van hun koopgedrag? Kopen ze één keer bij je of doen ze vaak herhalingsaankopen? En als ze iets kopen, zijn dat dan grote bedragen ineens of juist vele kleine? Willen ze eerst heel veel informatie en een paar contactmomenten voordat ze tot koop overgaan of is je product of dienst zo eenvoudig, dat het bijna vanzelf verkoopt.

Dat laatste klinkt natuurlijk geweldig. En vele ondernemers denken dat online verkoop lastiger is dan in een fysieke winkel met persoonlijke contactmomenten. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je een heldere, goedwerkende website hebt, die past bij je merk of organisatie, dan is de drempel om online tot koop over te gaan, net zo groot als een fysieke winkel.

#5 Social of (nog) niet?

Zitten je fans op social media? Dit is een belangrijke vraag als je online contact wilt maken met je fans. Als ze nog niet op social media zitten en je hebt ook geen mailingbestand beschikbaar, dan kun je naast online middelen ook wat offline communicatiemiddelen inzetten bijvoorbeeld flyers of advertenties. Het mooiste is natuurlijk een gepersonaliseerde mail of kaart om ze attent te maken op je social media kanalen. Per organisatie en per situatie zijn er verschillende mogelijkheden. Ik help je graag bij het maken van de beste keuze voor jou.

En dan is …. geboren

hoe-spreek-je-fans-aanNa het uitzoekwerk en alle lijstjes van kenmerken van fans is het moment gekomen: je kiest een naam die bij je fans past! Waarom een naam? Dat zorgt ervoor dat je heel concreet gaat nadenken over je fans. Een naam is zo persoonlijk, je hebt daar een beeld bij. Je kunt er niet onderuit. Don’t worry, die naam hoef je niet met iemand te delen, die mag je voor jezelf houden.

Voor deze ultieme fan ga je schrijven, vloggen, acties bedenken, kortom: waardevolle berichten maken. Zo krijg je echt contact met je fans.

Moet ik dit allemaal weten?

Voorgaande stappen helpen je om inzicht te krijgen in je fans. Met die inzichten maak je berichten die je fans leuk vinden. Bij alles wat je schrijft, houd je je fans voor ogen. Vinden ze dit leuk om te lezen, te zien of te weten? Geef ik nu waardevolle informatie, deel ik iets waarvan ze fan blij worden? Zo krijg je echt contact met je fans, online.

De invloed van social media op het koopgedrag van mensen is niet meer te stoppen. Social media influencers met miljoenen volgers prijzen producten of diensten aan en de volgers volgen en kopen ook. Dat gaat niet zomaar – tenzij je een beroemdheid bent. Je zult veel van jezelf moeten laten zien en jouw fans goed leren kennen.

Aan de slag!

Wil je nu ook echt aan de slag met een heldere social media strategie, een continue berichtenstroom met berichten die jouw fans inspireren? Ik help je graag. Neem vrijblijvend contact met me op.