Voorkom afhakers op je website. Ze zijn er nog. Even graven op internet en ze verschijnen op je beeldscherm. Hoewel ongetwijfeld goed bedoeld, voegt het geen enkele waarde toe voor de bezoekers op je website. Websites met op de homepage vermeld: welkom op mijn pagina. Het is compleet zinloos om bezoekers op je website welkom te heten. Het gaat er juist om dat ze zich welkom voelen. En hoe je dat online doet, leg ik je hieronder uit.
In de winkelstraat
Eerst neem ik je mee naar vroeger, toen er nog alleen fysieke winkeltjes waren, in een winkelstraat. Hoe ging dat toen? Een prachtige etalage, welkom op de deurmat en een vrolijke klingeling bij entree. Lekkere geuren, overzichtelijke schappen en een vriendelijke medewerker die je groet en je naam kent. Alles bij elkaar geeft het je als klant het gevoel welkom te zijn in de winkel. Een fijn gevoel voor de klant die de winkel binnenstapt. Deze blijft daardoor langer in de winkel, bouwt een band op met de medewerker en verlaat met een tevreden gevoel (en tassen met aankopen) de winkel.
Belangrijk is hier: waarom stapt een klant de winkel binnen en wat zorgt ervoor dat deze langer in de winkel blijft en vaak meer aankopen doet. Online wil je hetzelfde. Je wilt dat bezoekers op je website blijven browsen en lezen. En aankopen doen of contact met je opnemen. Online werkt het net even anders.
Ontdek wat bezoekers op je website dan wél van je verwachten
Hoera, er zijn bezoekers op je website terecht gekomen. Ze verwachten dan meteen antwoorden op hun vragen te vinden. Die vragen zijn eigenlijk heel simpel, en tegelijkertijd soms lastig te beantwoorden. Aan jou als ondernemer de mooie taak om de antwoorden op die vragen kant en klaar paraat op je website te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat ze langer op je website blijven lezen en meer aankopen doen.
Wat willen bezoekers op je website lezen? Ze willen antwoorden op hun prangende vragen bij de eerste blik op je homepage. Als je de volgende drie vragen beantwoordt op je website, geeft het bezoekers duidelijkheid en meer kans dat ze op je website blijven.
#1 Wat is dit?
Deze vraag klinkt simpel, toch kan het lastig zijn om in een paar woorden te omschrijven waar je website of webshop over gaat. Het antwoord op de vraag ‘Wat is dit?’ noemen we de tagline. De tagline moet 80% van de lading dekken over wat je aanbiedt. En tegelijkertijd ook 100% objectief zijn. En probeer dan ook zo specifiek mogelijk te zijn. Denk aan ‘Italiaanse houtovenpizza’s’ of ‘LinkedIn training voor werkzoekenden’. Heb je wel eens geprobeerd om in maximaal 6 tot 8 woorden jouw website te beschrijven? Ik daag je uit om dit voor je eigen website te doen.
#2 Wat maakt dit uniek?
Wat maakt dit uniek of te wel wat is je Unique Selling Point (USP)? De kans is aanwezig dat er ondernemers zijn die hetzelfde aanbieden als jij. Wat maakt jou nu uniek? Je kunt best wel een paar nachten van wakker liggen, voordat je je USP hebt gevonden. En ik heb het niet over die marketingslogans die beginnen met ‘De beste…’ Denk aan feiten als een stad of regio, denk in grootte (het grootste assortiment…) of exclusiviteit (de enige…). Als je deze kunt combineren, krijgt het unieke nog meer kracht. Bijvoorbeeld de enige Porsche dealer van het Gooi.
#3 Wat hebben ze hier?
Bezoekers willen meteen weten wat je verkoopt. In winkels waar alles op een hoop ligt, is het moeilijk zoeken. Maak duidelijk in je navigatie welke producten of diensten je aanbiedt. Bepaal categorieën, gebruik filters om makkelijk te zoeken en laat bezoekers niet overmatig klikken. Verkoop je kleding voor dames en heren, dan maak je categorieën aan als dames en heren, broeken, tops, jassen en blouses. En natuurlijk kun je filters inbouwen om te zoeken op model, kleur, seizoen, etc.
Fijn als je je website zo optimaliseert waardoor je de aandacht van de bezoekers blijft vasthouden. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Wat ook erg belangrijk is, is dat bezoekers connectie met jou of je merk voelen. Waardoor bezoekers zich welkom voelen.
Welkom voelen
Ik kan het niet genoeg benadrukken, online zoeken mensen graag contact. Het liefst persoonlijk contact. Ondanks dat je op je website geen warme handdruk geeft om kennis te maken, willen bezoekers wel die klik met je voelen. Ze willen de persoon achter een website leren kennen. Ze willen je horen en zien. Ze willen de connectie met je kunnen maken. Juist als ondernemer kun je hierin positief opvallen. Je geeft ze waar ze voor komen. Zodat ze tevreden bezoekers zijn. Zodat bezoekers zich welkom voelen. Zodat ze fans van je worden. En na dit artikel doe je dat zeker niet door ‘welkom op mijn pagina’ neer te kalken. Welkom voelen is anders dan welkom heten. 🙂
En nu jij
Wil je je bezoekers op je website welkom laten voelen en heb je meer tips of advies nodig om je website hiervoor aan te passen? Neem contact met me op en we bekijken samen hoe we je website aantrekkelijk maken.