Schrijven als ondernemer, waarover dan? Ondernemers die ik spreek of die ik train, hebben zoveel kennis en expertise en toch weten ze niet over welke onderwerpen ze moeten schrijven. Dat klinkt je waarschijnlijk bekend in de oren. Klinkt best gek misschien, maar soms weet je gewoon teveel. Houd het simpel. Met onderstaande 3 tips in je zak kun je voor jezelf makkelijker bedenken waarover je gaat schrijven.
Onderwerpen bedenken
Je hebt als ondernemer heel veel kennis op zak. Al die ervaringen kun je delen met je fans. Maar niet in een keer. Neem even rustig de tijd en schrijf alle onderwerpen op die je te binnen schieten. Probeer de onderwerpen in kernwoorden samen te vatten. Denk aan vaardigheden die je kunt aanleren, handige tools om te gebruiken of gewoon feiten. Wat zijn de trends in je vakgebied of in de branche waarin je werkt en hoe zie jij de toekomst? Als je even de tijd neemt, kom je waarschijnlijk tot een twintigtal onderwerpen waarover je kunt schrijven.
Kies je subonderwerp
Uit de vele onderwerpen kies je een subonderwerp of mini-onderwerp. Je gaat als het ware inzoomen op een onderwerp. Hoe je je creativiteit kunt aanwakkeren en tot meerdere subonderwerpen komt, heb ik al in een eerder artikel geschreven. Je zult merken dat je over een bepaald onderwerp heel verschillend kunt schrijven. Bepaal bijvoorbeeld door mindmappen vanuit welke invalshoek je een onderwerp wilt benaderen. Sta je als ondernemer in een bepaalde fase die belangrijk is? Of zijn er nieuwsberichten waaraan je jouw onderwerp kunt koppelen? Als je goed kijkt, heb je altijd wel een haakje om je verhaal aan op te hangen.
Schrijven voor je fans
Welk onderwerp je ook kiest, bedenk altijd: is dit interessant voor mijn fans? Want je schrijft niet voor jezelf, je schrijft voor je klanten, je fans. Hoe kom je er nu achter waar je fans meer over willen weten? Simpel, welke vragen stelt élke fan aan jou? Waarover bellen ze je? Over welk onderwerp gaat vaak een gesprek? De antwoorden op die vragen kunnen eenvoudig zijn. En misschien kun je ze inmiddels wel dromen. En toch zijn dat blijkbaar dringende problemen waar veel van je fans mee worstelen of waarvoor ze gewoon nog niet de oplossing weten. Hoe tof is het dan dat jij ze daarbij helpt. Jij deelt je kennis en geeft je fans daarmee waardevolle tips en informatie. Je krijgt zo hele blije fans. Ze waarderen je nog meer dan eerst en ze kloppen nog sneller bij je aan als ze weer een probleem hebben. En blije fans, daar ben je toch ondernemer voor geworden?
Schrijven maar
Nu ben ik benieuwd of je meteen aan de slag gaat om over een onderwerp te schrijven voor je fans en te publiceren. Laat het me weten door Spiegelei Communicatie te taggen op LinkedIn. En plaats je ook een bericht of recensie op een van deze kanalen wat je van mijn tips vindt?
Succes!
Regelmatig updates over content maken, LinkedIn en ondernemen ontvangen in je mailbox? Meld je aan (en no worries, uitschrijven kan altijd).