social_media_kost_teveel_tijd

Social media kost teveel tijd

Social media kost teveel tijd. En dan ben je aan de slag op social media. Je bent online aardig wat uren kwijt aan het schrijven van blogs, verzinnen van leuke tweets, zoeken van nieuwswaardige artikelen, vormgeven van afbeeldingen, etc. En dan moet je ook nog zorgen dat het op social media terecht komt. En dat jouw klanten het zien in hun tijdlijn. Kortom: social media inplannen kost jou veel tijd, teveel tijd. Tijd die je liever in je business stopt. Kan het ook anders? Jazeker. Tools die het jou makkelijker maken om social media in te plannen, d.w.z. te plaatsen op tijden die jij vooraf hebt bepaald, zijn er volop. Maar welke passen bij jou als ondernemer?

Gratis of betaald

Allereerst, er zijn gratis tools en betaalde tools. Het fijne van gratis tools is, dat je ze een tijdje kunt uitproberen om te kijken of deze tool je bevalt. Vaak als je een gratis tool regelmatig gebruikt, merk je dat je beperkt raakt in aantallen of extra mogelijkheden. Dan blijkt de gratis versie ineens niet meer voldoende voor wat je wilt. Wil je onbeperkte mogelijkheden, dan kun je upgraden ofwel een abonnement op deze tool nemen. Drie tools die populair zijn om social media in te plannen (en te monitoren) zijn:

Hootsuite

Schermafbeelding 2015-10-29 om 21.34.37 Hootsuite is een veelgebruikte tool wereldwijd om social media in te plannen en te monitoren. Je moet even het systeem induiken om er handigheid in te krijgen. De gratis versie voldoet prima om voor maximaal drie social media accounts in te plannen. Prima om te testen of deze tool jou bevalt. Wil je liever ook monitoren of statistieken uit je social media halen (en dat wil je!), dan kun je beter een betaalde versie nemen. Hootsuite levert namelijk hele goede statistieken en dat kan pas met de betaalde versie. Vanaf 8 USD per maand heb je al een betaald pakket. Naast al deze voordelen, maakt Hootsuite ook automatisch verkorte URL van een linkje, de zgn. ow.ly. Je hebt de uil ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen. Enkele beperkingen zijn de automatische publicatieschema’s, deze kun je niet per dag laten verschillen. Ook een via Hootsuite ingeplande tweet laat niet meteen de afbeelding zien op de Twittertijdlijn. Dat vind ik persoonlijk jammer. Verder een prima en betaalbare tool, die velen wereldwijd gebruiken. www.hootsuite.com

Sprout Social

Schermafbeelding 2015-10-29 om 21.36.21 Een hele uitgebreide variant is Sprout Social. Uitgebreid want met deze tool kun je niet alleen inplannen, ook real-time monitoren en Sprout Social geeft fantastische analyses en rapportages van jouw social media inspanningen. Daar is de prijs dan ook naar, een abonnement krijg je vanaf 59 USD per maand. Deze tool is meer voor de grotere organisatie of voor de marketing- en communicatieprofessionals die smullen van de uitgebreide analyses, monitoring-mogelijkheden en rapportages. www.sproutsocial.com

Buffer

Schermafbeelding 2015-10-29 om 21.37.48 Buffer is een bijzonder gebruiksvriendelijk systeem om in te plannen. Je ziet meteen per kanaal welke content je hebt gepland en ook hoeveel berichten er nog klaarstaan. Per kanaal kun je een publicatieschema inplannen, dat kan zelfs per dag verschillen. Handig! Ook maakt Buffer van een link automatisch een verkorte URL, de zgn. buff.ly. En als je een link aanklikt in je browser die wilt gebruiken, kun je deze met een simpele klik toevoegen aan jouw publicatieschema, inclusief foto. Je kiest dan meteen op welke kanalen je dit bericht wilt delen en je kunt voor Facebook een extra tekst toevoegen en andere afbeeldingen uploaden. Die laatste handigheid heeft mij ertoe overgehaald om Buffer te gebruiken voor het inplannen van social media. Qua statistieken haalt Buffer het niet bij Hootsuite of Sprout Social, maar voor mij heeft Buffer gewonnen qua inplannen. Vanaf 8,50 USD per maand kun je aan de slag. www.buffer.com Ik ben heel benieuwd of je al een van deze tools gebruikt en zo ja, welke jij de beste vindt. Misschien zie je dat (hele inplannen van) social media sowieso niet zitten en wil je liever meer tijd besteden aan waar jij goed in bent, jouw business. Of je hebt (nog) geen social media strategie en bent nu nog online dolende. Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. We bespreken samen wat de mogelijkheden zijn voor jou als ondernemer en bepalen jouw groeistrategie. Bij een ondernemer die wil groeien en contact wil (blijven) houden met zijn klanten, hoort ook online zichtbaarheid en de daarbij behorende communicatie. Dat hoef je natuurlijk niet helemaal alleen te bedenken of uit te voeren. Ik help je graag. Bel of mail me en we zitten snel aan tafel om jouw online zichtbaarheid en omzet te vergroten! Was dit nuttig voor jou? Dan ben je waarschijnlijk ook geïnteresseerd in mijn gratis e-book voor ondernemers: Start nu met online zichtbaarheid. (Plus: je ontvangt regelmatig Spiegelei! boordevol online communicatie tips in je mailbox) [mc4wp_form id=”406″]