Recensies leveren je nieuwe klanten op. Iets wat ondernemers al snel gewoon vinden en geen of te weinig aandacht aan besteden: recensies. Ik blijf er maar op hameren, tevreden fans zijn je beste ambassadeurs. Jammer dus als je met een positieve reactie op jouw product of dienst niets doet. Daarom leg ik je hier uit waarom je iedere tevreden fan vraagt om een recensie op social media.
Recensies leveren je nieuwe klanten op
Even terug waarom ik zoveel waarde hecht aan recensies. Vele producten of diensten zijn niet uniek. Online is er ruime keuze en voor geïnteresseerden soms té veel. Bij minimaal prijsverschil kijken potentiële klanten vooral naar de ervaringen van mensen die hen voor gingen. Dat klinkt logisch, toch? Dus met deze informatie ga je meteen aan de slag. Recensies vragen aan je fans en nieuwe klanten scoren. Niet vanwege prijsconcurrentie, maar omdat je zoveel tevreden fans hebt. Geloof me, online mond-tot-mond reclame werkt echt.
Waar vraag ik mijn fans om een recensie te plaatsen?
Zoals ik al eerder heb geschreven is het belangrijk te weten op welke social media kanalen je fans zich bevinden. Is dat op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, of Pinterest? Via deze kanalen kun je regelmatig vragen om je producten of diensten te beoordelen. Of als je een leuke reactie krijgt op een bericht, vraag altijd of je deze mag gebruiken op je website. LinkedIn en Facebook hebben een eigen tool om recensies te laten zien. Hieronder leg ik uit hoe het werkt.
Recensies op LinkedIn
In LinkedIn heten recensies aanbevelingen. Hoe kun je nu iemand uitnodigen om je voor een bepaalde opdracht een recensie te geven? Bekijk het korte instructiefilmpje hieronder hoe je een aanbeveling in LinkedIn aan iemand vraagt.
Goed om te weten: Je ontvangt altijd eerst per mail de geschreven recensie van de persoon die je hebt gevraagd. Pas als jij akkoord gaat, plaats je hem op je LinkedIn profiel. Het is dus heel erg safe 😉
Recensies op Facebook
En hoe geef je een recensie op Facebook? In het Helpcentrum van Facebook leggen ze stap voor stap hoe je een pagina een recensie geeft en waar je op moet letten. Simpel en zo belangrijk voor jou als ondernemer. En wat voor jou geldt, geldt ook voor andere ondernemers. Dus denk er ook aan om een recensie te geven aan een van je opdrachtgevers, leveranciers of ondernemers met wie je goed samenwerkt. Of aan iemand waarvan je de berichten op Facebook waardeert. Het heet toch niet voor niets samen-werken 😉 ?
Recensies op jouw website
Bedenk dat je positieve recensies natuurlijk het allerliefste (ook) op je website wilt plaatsen. Die positieve verhalen kun je op diverse pagina’s op jouw website laten terugkomen. Welke pagina bezoekers van je website ook aanklikken, ze lezen altijd wel positieve verhalen over jou, je product of je aanpak. Ideaal!
Tijd voor actie en reactie
Je bent er nu vast net zo enthousiast over als ik: recensies leveren je nieuwe klanten op. Besteed hier aandacht aan als ondernemer, maak er gebruik van. Veel succes!
Vind je deze tips waardevol, dan zou ik het heel erg waarderen als je een beoordeling op mijn Facebookpagina of LinkedInprofiel wilt achterlaten. Alvast bedankt.