online-fanclub

Ondernemers met een online fanclub scoren

Ondernemers met een online fanclub scoren. Ondernemers met een online fanclub? Ik hoor het je denken, waar heeft ze het over. Fanclubs zijn toch alleen voor bands, clubs en artiesten? Ja ook, maar met een online fanclub van een ondernemer bedoel ik toch iets anders.

 

7 keer klantcontact

Het magische getal 7. Het is algemeen bekend dat je gemiddeld 7 contactmomenten verder bent, voordat een potentiële klant eindelijk iets bij je afneemt. 7 keer contact met dezelfde klant dus, dat is niet niks. Zoiets kost je veel tijd en energie en dat voor maar 1 klant. Het lijkt bijna onmogelijk. Natuurlijk hangt het ook af van het soort producten en diensten dat je aanbiedt, hoeveel keer je contact met je klanten hebt, vóórdat ze bij je kopen. Maar toch, hoe goed ga jij met je tijd om?

 

Zet social media in

Het kan makkelijker, met de komst van social media. Het bereik voor ondernemers met deze online marketingtool kan heel groot zijn. Als je social media serieus aanpakt, behaal je zo een groot aantal contactmomenten met geïnteresseerden, potentiële klanten en fans. En ik heb het online liever over fans dan klanten. Fans zijn meer dan klanten, ze waarderen jou, je bijdragen en je aanbod. Je bent voortdurend in gesprek met je fans. Je weet waar ze blij van worden. Wordt ook een van die ondernemers met een online fanclub, zet social media in.

Online werkt voor elke ondernemer

Mijn belangrijkste advies dus voor élke ondernemer: verzamel online fans om je heen. Ook al heb je alleen een fysieke winkel en geen webshop, maak gebruik van social media. Heb je een organisatie met genoeg klanten? Zet toch social media in. Een goede online aanwezigheid versterkt je positie ten opzichte van de concurrent. Als je online zichtbaar bent, kunnen personen uit jouw doelgroep je zien en horen. Ook de personen die normaal niet jouw winkel bezoeken of jouw organisatie kennen. Ze lezen jouw artikelen, ze zien je op video’s die je online plaatst. Zo creëer je vanzelf contactmomenten. Waarschijnlijk meer dan 7 en dat is goed. Juist heel goed, want herhaling versterkt de band die je online opbouwt met je fans.En zo begint een vertrouwensband. Zolang je maar in dezelfde flow blijft communiceren volgens jouw social media strategie. Je gaat met ze in gesprek, juist online.

 

online monitoren

Online monitoren

En als je diverse berichten geplaatst hebt, kun je online monitoren hoe deze in de smaak vallen bij je fans. Het ene moment word je de hemel in geprezen, het andere moment word je misschien onderuit geschoffeld. Online aanwezigheid heeft z’n charmes en ook z’n gebreken. Maar een ding is zeker: het versterkt je bereik. Relaties online opbouwen met fans vergt een lange adem. Hoe meer fans je verzamelt, hoe breder jouw online bereik wordt. Daarbij krijg je steeds meer inzicht in wat je fans bezighoudt. En daarop kun jij als ondernemer weer inspelen. En dat gaat je opdrachten en omzet opleveren.

Heb jij online al een fanclub opgericht?

Oja, en wat is ook alweer hét verschil tussen geïnteresseerden en fans? Juist, die fans zijn zo dol op je dat ze alleen bij jou willen kopen. Bovendien zijn ze ambassadeurs, ze bevelen jou aan bij hun vrienden, familie en kennissen. Inderdaad, mond-tot-mondreclame maar dan online. Dus start je online fanclub vandaag nog en blijf scoren.

 

Hulp nodig?

Aarzel je nog om online in te zetten of weet je niet precies hoe je dit het beste aanpakt om ook doelgericht resultaten te behalen? Ik help je graag. Vond je dit een nuttig artikel, dan waardeer ik het zeer als je dit deelt met je volgers of vrienden op social media of als je een recensie achterlaat op mijn Facebookpagina.

Wil je regelmatig updates over content schrijven, LinkedIn en ondernemen in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan.