Zo maak je social media berichten die scoren bij je fans. Je weet wie je fans zijn. Je weet waar je fans zich op social media bevinden. Dan is nu de beurt aan jou als ondernemer om berichten te maken op social media. Berichten die je fans leuk vinden. Berichten die ze zo leuk vinden dat ze er iets mee willen doen: liken, delen of een reactie geven. Maar ja, hoe maak je social media berichten die scoren bij je fans?
Fan in beeld
Als je al meer van me gelezen hebt, dan weet je dat je eerst een profiel van je grootste fans kunt maken. In dat profiel heb je werkelijk alle kernwoorden beschreven die bij je fans passen. Je weet of het mannen of vrouwen zijn, hoe oud ze zijn, hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, welke hobby’s ze hebben, welke tv-programma’s ze kijken, of ze van dieren houden, enz. Kortom: je hebt zo’n gedetailleerd beeld van je fans, je kunt ze uittekenen. Je ziet je fans zo voor je. Trouwens een goed idee om je fans echt te tekenen, dat maakt het nog echter ☺
Bepaal een onderwerp
Per bericht bepaal je een onderwerp. En dat hoeft helemaal niet groot te zijn. Je kunt inspringen op het nieuws, maar ook berichten plaatsen die met je diensten of producten te maken hebben. Of los een klein probleem van je fans op in een bericht. Zorg in ieder geval voor 1 onderwerp per bericht. Anders wekt het verwarring.
Eyecatcher
Het oog wil ook wat. Een quote op een mooie, aantrekkelijke foto krijgt meer interactie dan een tekst op een saaie achtergrond. Een filmpje over puppy’s of kittens trekt nog steeds enorm veel bekijks. En op een kort persoonlijk verhaal met een zelfgenomen foto krijg je meer reacties dan een lap tekst. Zorg dat je fans niet om je bericht in hun tijdlijn heen kan. Je social media berichten stralen en daardoor krijgen ze de aandacht die ze verdienen.
Varieer
Steeds hetzelfde is saai. Afwisseling in soorten berichten werkt dus erg goed. De ene keer plaats je een tekst, dan een mooie foto met quote, je maakt een kort filmpje. Schrijf eens een blog waarin je enkele tips deelt waar je fans heel veel waarde aan hechten. Deel een nieuwsartikel over een onderwerp waar je raakvlakken mee hebt. Kortom: leef je in in je fans en verras ze steeds met andere manieren om je boodschap over te brengen.
Smile
Ga voor de glimlach op het gezicht van je fans. Houd de boodschap helder, positief en leuk. Een vraag over nostalgie die begint met ‘herinner je je nog ….?’ scoort vaak goed. Of laat ze kiezen tussen twee antwoorden en een van de twee als reactie onder het bericht plaatsen. Fans willen graag iets doen, maak het ze gemakkelijk. Je stelt ze een eenvoudige vraag of geeft ze leuke quote om over na te denken. Je fans reageren of delen je bericht, je bezorgt ze een fijn gevoel. En jij hebt een tevreden fan.
Belangrijk
Vergeet niet: je schrijft voor je fans, niet voor jezelf. Als je je goed inleeft in je fans, weet wat ze beweegt, aanvoelt waarin ze geïnteresseerd zijn, dan ontvang je een beloning. Een beloning in de vorm van likes, reacties op je berichten en fans die je berichten delen met hun vrienden. Hun vrienden nodig je vervolgens uit om je te volgen. Dan blijft het balletje aan online zichtbaarheid rollen. Houd dit een tijdje vol. Social media succes groeit langzaam maar gestaag.
En zo maak je social media berichten die scoren bij je fans
Als je deze tips bij de hand houdt als je social media berichten inplant, dan kan het maar tot één doel leiden: meer fans. Dus op naar écht contact met je fans. Creëer, plaats en scoor! Succes!
Wil je weten hoe je social media serieus en grondig aanpakt? Boek een strategiesessie in. Vragen of meer informatie nodig? Aarzel niet om contact met me op te nemen.