waarom-recensies-belangrijk-zijn-voor-ondernemers

Waarom recensies belangrijk zijn voor ondernemers

Waarom recensies belangrijk zijn voor ondernemers. Recensies, beoordelingen, reviews of aanbevelingen. Het maakt niet veel uit welk woord je gebruikt, vooral de inhoud telt. Vraag jij ze standaard aan je fans?  Ze zijn van belang voor je business en voor nieuwe business, misschien wel van levensbelang. En toch wordt het vaak vergeten. Ik leg je hieronder uit met een herkenbaar voorbeeld waarom recensies belangrijk zijn voor ondernemers. Zodat je het nooit meer vergeet te vragen, echt nooit meer.

 

Koop een nieuwe fiets

Verdiep je in de klant. Stel je even voor dat jíj iets wilt kopen, bijvoorbeeld een nieuwe fiets. En niet zomaar een willekeurige fiets. Nee, je wilt een stoere fiets die stevig staat, waarop een kinderzitje past. Maar alsjeblieft niet tuttig en geen grijs. En o ja, de fiets moet 7 versnellingen hebben voor die heuveltjes op. En zo’n bak voorop is misschien ook wel handig. Kortom: je hebt al een bepaald beeld in je hoofd van een fiets, je voelt er iets bij. Best een grote aanschaf zo’n fiets. En ook best al wat ideeën in je hoofd over hoe de fiets eruit kan zien. Tenzij je al meteen een merk in gedachten hebt, kost zo’n aankoopproces wel enige tijd. Weinig klanten die binnen een uur van idee tot aankoop overgaan als het om een nieuwe fiets gaat. Zo’n aankoopproces verloopt in allerlei fasen.

 

 waarom-recensies-belangrijk-zijn-fiets

Oriëntatiefase

Je bent dus op zoek naar een fiets. Je hebt ideeën, al wat rondgekeken, misschien nagevraagd in je netwerk. Je verdiept je in allerlei merken, modellen en accessoires. Via zoekmachines en handige filters kun je goed zoeken en uiteindelijk vind je de ideale fiets voor jou. Die stap is genomen. Je weet nu welke fiets je wilt.

 

 

Beslissingsfase

Nu komt de volgende en vaak de lastigste fase voor de koper: waar koop ik mijn nieuwe fiets? Uit recente publicaties maar zeker ook uit eigen ervaringen blijkt dus dat kopers vooral afgaan op recensies van andere klanten. Deze fase is natuurlijk hét uitgelezen moment voor een fietsverkoper om bovenaan in de scorelijst met beoordelingen te staan. In een recensie vertellen de mensen die je al voor gingen, wat ze goed of niet goed vinden aan het product. Bovendien schrijven ze vaak ook over de service van de onderneming die de fiets levert. Dat vind je interessant, dat wil je als potentiële klant lezen. En dat moment is dus allesbepalend in jouw keuze bij wie je de fiets koopt.

 

 

En nu weet jij waarom recensies belangrijk zijn voor ondernemers

Onthoud goed: recensies zijn doorslaggevend in het aankoopproces van je volgende klant. Het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’ zit nog steeds in het hoofd van vele klanten. Als je ervan overtuigd bent dat je een kwalitatief goed product levert tegen de laagste prijs, dan is het uiterst belangrijk om je klanten te vragen jouw producten en diensten te laten beoordelen. Het helpt de volgende klant om positief over jou te oordelen en bij jou te bestellen. Vraag je klanten meteen na aankoop om een recensie die je online mag plaatsen. Op welk kanaal hangt sterk af van waar je doelgroep online is. Een jubelende recensie op je website is natuurlijk altijd goed 🙂

 

 

Niet alleen voor online ondernemers

Nu denk je misschien, dat is dus alleen voor online ondernemers. Want een fiets kopen de meesten in een fysieke fietsenwinkel, niet online. Dus die online recensies hebben alleen zin als je online producten en diensten aanbiedt. Mis! Potentiële klanten, relaties of leveranciers checken jou zeker ook online. Het zit in ons systeem. We willen eerst weten wie er achter dit bedrijf zit, voordat we contact opnemen. Recensies van klanten die je voorgingen helpen je dus om zelf een beeld te vormen.

 

waarom-recensies-belangrijk-zijn-beoordelingen

Tijd voor (re)actie

Fietsverkoper of andere (zelfstandig) ondernemer, ben je nu overtuigd van het nut van een recensie? Succes, ga er mee aan de slag. Ik hoor natuurlijk graag of dit artikel jou heeft geholpen en laat me dat even weten via een beoordeling op mijn Facebookpagina of LinkedInprofiel 😉