visuele content in blogs

Een pakkende titel waarmee je aandacht vangt

Een pakkende titel waarmee je aandacht vangt. ‘Onderzoek toont aan dat bloeddonors goede mensen zijn’. Echt, met zo’n onderwerpregel in mijn mailbox heb je meteen mijn aandacht. Zo’n positieve boodschap ontvangen op een gewone donderdag. Dan voel ik me stiekem toch wel een beetje vereerd hoor. Want als je deze mail ontvangt en je bent bloeddonor – zoals in mijn geval – dan krijg je meteen een good feeling. Wat een pakkende titel zeg! Snel verder lezen…

 

Dat is precies wat een pakkende titel doet

Je grijpt de aandacht van de lezer en BAM, die zit meteen rechtop in zijn stoel en begint te lezen. Fantastisch als je dit bij jouw fans voor elkaar krijgt. Dat betekent dat je ze goed kent. Je weet wat je fans interessant vinden, wat ze nieuwsgierig maakt of juist blij. Doe net als Sanquin, verdiep je in je doelgroep en schrijf voor jouw fans. En plaats er dan zo’n prikkelende zin boven, waardoor iedereen wil verder lezen.

Zo werkt het ook op social media.

Wat is een pakkende titel?

Een pakkende titel is voor ieder publiek weer anders. Ik geef je een paar tips voor een pakkende titel die je kunt toepassen:

#1 Opvallen

Als eerste moet jouw bericht eruit springen tussen al die andere berichten op de tijdlijn. Gebruik slechts 1 woord. En dan ook nog een woord wat personen niet snel met jou associëren.

 

#2 Stel een vraag

Mensen willen graag helpen. Als je een vraag stelt in de onderwerpregel, dan is de kans vele malen groter dat ontvangers je mail openen en lezen. Als je hulp wilt, vraag dan ook gewoon: Wil je me helpen? Duidelijkheid is alles. In een split-second (oké 3 seconden) beslist iemand of hij/zij jouw bericht gaat lezen. Dat is echt heel weinig tijd.

 

#3 Een stevige bewering

Een beetje rebels of tegendraads kan goed werken. Trek een conclusie die misschien niet voor de hand ligt en die de lezer dus verrast. Of kijk eens naar een situatie vanuit een hele onverwachte invalshoek. Maak ze nieuwsgierig om verder te lezen. Let er wel op dat de titel nog wel bij je uiteindelijke verhaal past.

 

#4 Emotie

Benoem een emotie van jezelf: “Dit was de verdrietigste dag ooit” of roep juist een emotie bij de lezer op. Emoties zetten ons mensen in actie. En die actie is dan het bericht open klikken (op meer lezen klikken) en lezen.

 

#5 Meten

Meten is weten. Achteraf bekijk je de statistieken en zie je welk bericht goed scoort. Maak vooraf bewust gebruik van bepaalde technieken en bekijk achteraf hoe je lezers reageren. Dan weet je ook meteen welke titels aanslaan en welke niet.

Kortom: Het gaat erom dat een titel bij de lezer iets triggert. Een pakkende titel prikkelt of maakt nieuwsgierig. De ultieme titel die voor iedereen werkt, bestaat niet. Verdiep je in je fans en dan weet je steeds beter wat hen aanzet tot lezen.

Volg en connect met me op Facebook, LinkedIn of Instagram en deel dit artikel in je netwerk als je het interessant vindt.

En nu jij

Pakkende titels kan iedereen verzinnen. Als je echt weet hoe jouw fans denken en doen, kom je makkelijk tot iets. Gewoon doen en kijken wat aanslaat. Actie in de taxi – remember?

Moeite met onderwerpen verzinnen? Check dan deze post over creativiteit, want echt iedere ondernemer heeft creativiteit in zich.