Zo kies je het juiste onderwerp van je verhaal. In het eerste deel van hoe bouw je een verhaal dat staat als een huis heb ik je tips gegeven om de fundering goed te neer te zetten. Een stevige basis waarop je jouw tekst gaat opbouwen. De volgende stap: waarover ga je schrijven? Zo kies je het juiste onderwerp van je verhaal.
Nu je weet waarom je schrijft is de volgende stap aangebroken. Waarover dan? Als je je klanten kent, is het vaak niet zo moeilijk. Jij weet wel wat ze leuk vinden. Dat schrijft een stuk makkelijker, zodat die zinnen zo uit je toetsenbord floepen. Of toch niet? Geen probleem, begin eerst maar eens met brainstormen en lijstjes maken.
Durf te vragen
Natuurlijk wil je jouw lezers trakteren op een mooi verhaal over een onderwerp wat ze reuze interessant vinden. Waar ze altijd al iets meer over hebben willen lezen. Welke dan?
- Die vragen die je klanten altijd stellen
- Die problemen waar ze altijd mee worstelen
- Die onderwerpen die ze aan het hart liggen
- Die zaken waarmee ze geld mislopen of juist verdienen
Dan heb je hun volledige aandacht of een leuke uitdrukking: dan pak je ze bij de kladden. Dat zijn de beste onderwerpen voor een tekst die je klanten absoluut lezen. Heb je geen idee? Vraag het ze gewoon. Je klanten zijn de beste informatiebron die je hebt. Zij kunnen je voorzien van allerlei onderwerpen. Realiseer je dat wat voor jou heel gewoon is om te weten, je vakkennis, voor anderen een echte openbaring kan zijn. Daar kwam ik laatst in een groep ook weer achter.
Onderwerpen verzamelen
Je hebt die klanten het hemd van het lijf gevraagd en nu heb je een bulk onderwerpen. Nog geen klanten? Geen probleem, je speurt op het internet en kijkt wat er momenteel leeft in jouw vakgebied. Even spieken bij de concurrenten op hun blog is ook een idee. Je bedenkt ongetwijfeld binnen no-time heel veel goede onderwerpen. Loop je even vast, probeer dan eens een van deze technieken om je creativiteit aan te wakkeren. Schrijf alles op waar je aan denkt, schrappen komt later wel.
Onderwerp van je verhaal
Uit die vele onderwerpen, kies je er een. En vaak is dat dan nog niet het echte onderwerp van je tekst. Waarom niet? Weet je dat de meeste schrijvers een veel te groot onderwerp in één verhaal willen vatten?
Risico: het verhaal lijkt oneindig lang of mist structuur en vliegt alle kanten op.
Gevolg: de aandacht van de lezer verslapt en het verhaal blijft te algemeen en nietszeggend.
Zeker als je vast zit aan een beperkt aantal woorden, helpt schrappen niet echt om je verhaal dan duidelijker over te brengen. De volgende stap is dus heel belangrijk.
Schrijf over een mini-onderwerp
Hak het grote onderwerp in kleine brokjes en kies 1 brokje om daarover te schrijven. Als je toch een groter onderwerp wilt belichten, dan maak je gewoon een serie kleine teksten, net als ik heb gedaan met de opbouw van een verhaal. Een algemeen verhaal laat vaak een onbevredigend gevoel achter bij de lezer. Keep it simple, keep it clear. Bedenk altijd dat je een lezer ontzettend blij kunt maken met een paar tips of interessante weetjes over een detail. Dat leest makkelijk, daar help je ze mee, dat levert iets op.
Complimenten
Weet je wat het leukste is? Je klanten zijn je dankbaar voor je tips of informatie die je ze geeft en uiten dat. Wat doe jij met die complimenten? Die ontvang je en je vraagt ze meteen om hun beoordeling of recensie ook op social media te delen natuurlijk. Of even wat sterren op je Facebookpagina te zetten. Zo simpel is het. Iedereen gelukkig!
Daarom als je blij bent met mijn tips en weetjes, nodig ik je van harte uit om op mijn Facebookpagina een beoordeling te plaatsen. Alleen als je het echt zo voelt natuurlijk. Alvast hartelijk dank.