content creatie met AI

3 functies voor AI bij content creatie van jouw onderneming

Artificial Intelligence (AI) en content creatie. Bij de een creëert deze term angst, de ander ziet talloze mogelijkheden voor AI binnen het bedrijf. AI wordt al jarenlang in vele bedrijven ingezet, soms zonder dat we het door hebben. Gaat AI als contentbuddy alles voor je oplossen? Zeker niet. Wel kun je AI slim inzetten en daardoor tijd besparen. Ik geef je drie functies die AI voor content creatie van jouw bedrijf kan invullen.

AI als assistent

Efficiënter dezelfde content hergebruiken door deze in een andere vorm te gieten; dat is repurposing content. Geen nieuwe term, wel tof dat dit inmiddels met AI-tools op een eenvoudige manier kan. Je neemt een inhoudelijk sterke video op. AI haalt er een transcript uit. Schrijft vervolgens op jouw aanwijzingen meteen een artikel. Belangrijk hierbij is, dat je deze tools duidelijke prompts geeft, zoals: dit artikel is voor een bepaalde doelgroep met een bepaalde Call To Action. En natuurlijk niet vergeten te vermelden wat het doel van het artikel moet zijn. De audio wordt losgeknipt voor een voice en de hoogtepunten worden op een afbeeldingencarrousel met passende afbeeldingen geplaatst. AI-tools selecteren vanzelf de toffe quotes uit audio of video. AI is jouw assistent die repeterende handelingen op een slimme manier automatisch voor je uitvoert.

AI als voorbereider

De meeste tijd bij content creëren zit ‘m in de voorbereiding. Met uitgebreid onderzoek en heldere input kun je betere inhoudelijke stukken schrijven. Dat kost tijd. Bij de voorbereiding van een artikel kun je wel een tweede collega gebruiken. Voilà, jouw AI-collega zit voor je klaar. Een voorbeeld is ChatGPT, maar er komen dagelijks tientallen nieuwe AI-tekst tools bij. De opdrachten (prompts) die je invoert, bepalen meteen de kwaliteit van het resultaat. Hoe specifieker jij de opdracht de AI-tekst tool geeft, hoe bruikbaarder de inhoud die deze AI-tekst tool laat zien. Een gratis versie van een AI-teksttool is een leuk experiment. Als je eenmaal tevreden bent over het resultaat, is een betaalde versie van de AI-teksttool een goede keuze. Deze geeft je meer opties in handen, zodat je een specifieke branding, tone of voice, etc kunt opbouwen en bewarenin de AI-teksttool. Dat scheelt weer tijd in elke volgende prompt.

AI als tekstchecker

Hoe leest een tekst voor de lezer? Als schrijver ben je daar altijd mee bezig. Begrijpt iemand nog wat er staat? Missen er nog belangrijke zaken en is het artikel ook prettig om te lezen? Dat kun je alleen ondervangen als je helder hebt voor wie je schrijft, wat lezers belangrijk vinden – die weet je vaak via Veelgestelde Vragen – en wat de bedoeling is dat lezers doen na het lezen van het artikel. Je voert een geschreven tekst in, in een AI-tekst tool en vraagt aan de hand van duidelijke aanwijzingen of de tekst voldoet. Die aanwijzingen of opdrachten verschillen per bedrijf, per tekst, per doelgroep, etc. Vaak geeft de tool aan wat er nog ontbreekt om de tekst nog begrijpelijker en vollediger te maken voor de lezer. Daarmee kun jij weer aan de slag. Hoe tof is dat!

AI bij content creatie

Zelfgeschreven teksten, in jouw unieke stijl blijven belangrijk. Voor jouw herkenbaarheid en ook omdat jij de specialist bent over een onderwerp. Vergeet niet dat een AI Tool als ChatGPT hooguit het internet afstruint naar andermans informatie over een bepaald onderwerp in algemene woorden. Klanten willen vooral jouw visie op ontwikkelingen en tips ontvangen. Ze kennen je immers en vertrouwen jou. Druk je stempel op jouw content, dat is pas Eggciting Content!

Content in ontwikkeling

Content blijft in ontwikkeling, want jij als ondernemer en alle omgevingsfactoren doen dat ook. De enige constante is verandering, toch? Elke verandering is onwennig, het gaat om de manier waarop je hiermee omgaat. Loop je weg van verandering in content schrijven of ben je nieuwsgierig en bekijk je wat AI voor jou positief kan veranderen? Mijn advies: ontdek, experimenteer, monitor en trek dan je conclusies. Pas toe wat voor jou goed werkt. En houd je ogen en oren open als het gaat om nieuwe ontwikkelingen.

Meer weten over content schrijven en online zichtbaarheid voor jouw onderneming? Neem contact met mij op.