Staat online marketing bij jou ook onderaan? Als ondernemer pak je alles zelf aan. Zeker als startende ondernemer zijn er heel veel zaken die je moet regelen, opzetten en uitvoeren. Online marketing is er daar een van. Van veel ondernemers hoor ik dat online marketing niet bovenaan hun lijstje staat. Eerst willen ze tal van andere zaken in orde maken, voordat ze echt naar buiten willen treden. Staat online marketing bij jou ook onderaan?
Psst… over online marketing moet je dit weten
Online marketing kun je ook starten vóórdat alles gereed is. Ik raad je zelfs sterk aan om meteen met online marketing te beginnen als je snel aan de slag wilt. Online marketing hoeft namelijk niet veel geld te kosten. Het opzetten en inrichten daarvan vraagt alleen de juiste kennis en een behoorlijke tijdsinspanning van je. Die investering ontvang je ruimschoots terug in leads en omzet als je het meteen goed aanpakt.
3 redenen waarom je meteen start met online marketing
Online marketing kun je toepassen op social media, emailmarketing, websites en blogs. Na het lezen van deze redenen heb je geen enkel excuus meer om online marketing te laten versloffen. Je wilt meteen aan de slag, want het gaat je heel veel opleveren. Ik geef je drie goede redenen waarom je meteen met online marketing aan de slag wilt.
#1 Meer leads en omzet genereren
Inzet van online marketing heeft een belangrijk doel: meer leads en omzet genereren. Een zeer goede reden voor elke ondernemer lijkt me. De juiste mix van zoekwoorden, teksten en online campagnes leiden tot conversie. Conversie is een marketingterm, het betekent dat fans precies doen wat je wilt dat fans doen. Ja, ik noem klanten liever fans. Als je daar meer over wilt lezen, bekijk dan tips voor meer fans.
Het gaat erom dat je diverse tools inzet om je sales funnel te vullen. Een sales funnel brengt het proces in kaart van geïnteresseerde naar fan of koper. Door tools als emailmarketing, social media en blogs in te zetten, houd je uiteindelijk de echt geïnteresseerden en dus fans van je product of dienst over. Het opzetten en vullen van een sales funnel kost tijd. Hoe eerder je start des te sneller boek je resultaat. Zorg ervoor dat de sales funnel gevuld blijft. Dan blijft je omzet ook gestaag groeien.
#2 Laat met online marketing zien dat je bestaat
Als fans niet weten dat je er bent, kunnen ze je ook niet benaderen. Door online marketing op een effectieve manier toe te passen, vergroot je je netwerk. Online zichtbaarheid zorgt voor een groter publiek. Het aantal mogelijkheden waarop je jezelf kunt presenteren groeit en groeit. Regelmatig komen er nieuwe tools om jezelf te laten zien. Wie had bijvoorbeeld vijf jaar geleden gedacht dat iedereen zelf live kan streamen via Facebook, Snapchat, Twitter of Blab? De online wereld verwelkomt je met open armen. Je fans zijn dagelijks online aanwezig. Ze lezen het nieuws, communiceren met vrienden en zijn op zoek naar trends, trainingen, nieuwe producten en…jawel shoppen online. Dus verstop je niet, maar ga actief de online wereld in. Laat je fans zien dat je bestaat.
#3 Eis je plaats op door inzet van online marketing
Online zijn er heel veel aanbieders te vinden. En je denkt misschien dat je toch niet kunt opvallen in de menigte. Dat kan wel. Eis je plaats op door inzet van online marketing. Met een heldere profilering bereik je de doelgroep die je wilt bereiken. Presenteer jezelf online zoals je dat ook in een persoonlijk gesprek zou doen. Laat jezelf zien én horen. Maak je fans duidelijk waar je voor staat en wat ze bij jou kunnen afnemen. Bedenk goed welke punten je van jezelf wilt tonen. En laat deze punten zien, in al je uitingen, steeds weer. Herhaling versterkt je profilering en zorgt voor herkenning bij je fans. Stel je fans niet teleur.
Weinig tijd
Een veelgehoord argument: ik heb er geen tijd voor. Snap ik, daarom mijn advies: begin klein. Kies 1 social mediakanaal uit en maak een account aan. Plaats daar regelmatig berichten en vergeet niet om op reacties van volgers te reageren. Probeer dat ene social media account zo te optimaliseren, dat je met trots naar je account kunt verwijzen. Welk social mediakanaal je kiest hangt af van diverse factoren. Ik heb al eerder geschreven over waar je fans kunt vinden.
Heel veel succes en als je mijn advies wilt om een social mediakanaal meteen optimaal in te richten, zodat het ook echt voor je gaat werken, plan ik graag een strategiesessie met je in. Neem contact met me op.