Presenteer je verhaal in je eigen stijl. Als je eenmaal weet waarover je wilt schrijven en je hebt je doelgroep duidelijk, dan ben je toe aan je volgende stap: actie! Je gaat nu dus schrijven. Hoe wil je schrijven? Mijn gouden tip: Presenteer je verhaal in je eigen stijl. Ik geef je hieronder vijf tips om het goed leesbaar te houden voor de lezer en manieren om jouw stijl te creëren.
#1 Schrijven en schrappen
Schrijven betekent schrappen, jawel. Eerst lekker alles opschrijven wat je te binnen schiet en later als een kritische lezer schrappen, bijschaven en herschrijven. Dat doe je meestal niet in een uurtje. Als ik een verhaal heb geschreven, leg ik het even aan de kant en ga iets anders doen. Soms pas de volgende dag pak ik het weer op en ga verder met bijschaven en herschrijven. Herschrijven is ook de stokpaardjes uit je tekst halen, synoniemen verzinnen en zorgen dat zinnen lekker lopen. Probeer het zelf eens. Een frisse blik doet wonderen. Echt, je verhaal wordt er sterker van.
#2 Presenteer je verhaal duidelijk
Je hebt tips en tips. Een tip die simpel en effectief werkt en die ik daarom dus graag met je deel, is: Doe niet moeilijk, zeg het gewoon. Als ondernemers iets op papier zetten, gaan ze soms ‘raar praten’, gebruiken termen die ze in een normaal gesprek niet eens zouden noemen. Daar wordt je tekst niet duidelijker van voor de lezer. En dat is wat je juist wilt. Dus vertel je verhaal tegen iemand en neem dat op. Schrijf dan je hele verhaal letterlijk uit en schaaf dat bij. Nu heb je een duidelijk verhaal over wat je wilt zeggen, in de woorden die je wilt gebruiken. Want daar gaat het uiteindelijk toch om, dat mensen begrijpen wat je zegt?
#3 Tot in detail
Schrijf je verhaal in kernwoorden op en werk deze tot in detail uit. Steeds op een niveau dat je lezer je kan blijven volgen. Bedenk goed wat je lezer wel en niet wil weten. Maak het een beetje interessant voor ze om je verhaal van begin tot eind te lezen. Blijkt een detail zo groot te worden, dan heb je misschien wel stof tot weer een verhaal of blog te pakken. 🙂
#4 Vormgeving
Een lekker leesbaar verhaal is ook afhankelijk van vormgeving. Wij mensen houden nu eenmaal van overzichtelijke blokken, opsommingen, alinea’s en kopteksten. Een verhaal met een kop en een staart. Hak je verhaal in stukken, laat de structuur duidelijk zien. Een afbeelding die je tekst verduidelijkt of wat meer sjeu geeft, is altijd een goed idee.
#5 Vraag proeflezers
Jazeker, vraag een paar personen die je goed kent om je verhaal door te lezen. Niet alleen om een gemiste taalfout eruit te halen, maar vooral of de schrijfstijl overeenkomt met hoe ze je persoonlijk kennen. Want als je die slag te pakken hebt gaat het voor je werken. Dat is magisch. Dan klopt het gewoon. En dat voelt de lezer van je verhaal ook. Maak er gebruik van.
Stel je wilt even hulp bij je verhaal of je twijfelt of jouw persoonlijkheid als ondernemer wel goed genoeg naar voren komt. Of je vindt het gewoon lastig om te weten wat je kunt delen en hoe. Neem dan contact met me op, ik help je graag.
Oja, aarzel vooral niet om met mij te connecten op LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter. Graag zelfs!