Heb jij een bedrijfsnaam met een goed verhaal?

Heb jij een bedrijfsnaam met een goed verhaal? Wat is een goed verhaal? Bij het noemen van mijn bedrijfsnaam, krijg ik vaak hele spontane, verraste reacties. En de eerstvolgende vraag die ik dan moet beantwoorden is: Hoe kom je aan de naam Spiegelei Communicatie? Nou, dat is een verhaal, een weloverwogen keuze van mij. En dan leg ik het uit en zie ik ze begripvol ja knikken. Ze vinden het origineel en echt bij me passen. En ja, ik heb het helemaal zelf bedacht. Aan de hand van Spiegelei Communicatie leg ik uit waaraan een bedrijfsnaam moet voldoen. Dan krijg je gratis tips voor een bedrijfsnaam met een goed verhaal.

 

#1 Een goede bedrijfsnaam zegt wat je doet

 

Zo had ik ook voor Spiegelei kunnen kiezen, maar met Spiegelei Communicatie laat ik meteen zien waar ik me op richt. Ik voer communicatiewerkzaamheden uit en dat zeg ik door communicatie achter Spiegelei te plakken. Dat is niet alleen duidelijk voor mijn fans, maar ook om beter gevonden te worden in zoekmachines, dus goed voor de SEO (Search Engine Optimisation). Had ik alleen Spiegelei in mijn bedrijfsnaam gehouden, dan was ik hoogst waarschijnlijk alleen zichtbaar voor mensen die op zoek waren naar een lekker spiegelei. En ik kan best een smakelijk spiegelei bakken, maar dat is niet mijn core business 😉

bedrijfsnaam met een goed verhaal past als een handschoen

 

#2 Die bedrijfsnaam past je als een handschoen

Kies een bedrijfsnaam die bij je past. Spiegelei Communicatie is een naam met een kwinkslag: een mix van humor, verrassing, creativiteit en ook lekker simpel. Een spiegelei heeft geen pretenties, wit met een gele kern, iedereen kent het, vanaf jonge leeftijd. Het symbool past ook heel goed in hoe ik communicatie zie en wat ik met communicatie wil bereiken. Het paste perfect in mijn verhaal.

 

#3 Bedrijfsnaam met een goed verhaal

Als ik kijk naar een spiegelei, zie ik een mooie gele kern. Dit is voor mij de identiteit van een merk of organisatie. Hier zitten de kernwaarden, de normen, de missie, de visie, precies waarom de organisatie is wie ze is. Het eiwit zie ik als de buffer, alle middelen om de identiteit uit te dragen, te verstevigen of juist te beschermen. En communicatie is een van die middelen.

Daarbij vind ik het mooi dat het woord spiegel in spiegelei zit. In feite houd je bij het bepalen van een communicatiestrategie als organisatie jezelf steeds een spiegel voor. En als je bij de uitvoering van je communicatiestrategie bepaalde zetten doet, krijg je een bepaalde reactie terug, een echte spiegel als actie-reactie.

Een derde sterk punt is heel persoonlijk, ik ben gek op taal. De ‘ie’ en de ‘ei’ gespiegeld in één woord vond ik ook echt prachtig en nog.

bedrijfsnaam met goed verhaal_passion_drive

 

#4 Trots op je bedrijfsnaam

Als je de juiste bedrijfsnaam hebt gekozen, dan voel je trots als je deze uitspreekt. Je kunt niet wachten tot je jouw verhaal achter je bedrijfsnaam mag vertellen.

 

#5 Jouw verhaal trekt de juiste fans aan

Even kort samengevat: Een bedrijfsnaam is belangrijk, het moet bij jou en je bedrijf passen. Het verhaal achter een bedrijfsnaam vinden mensen interessant. Een goede naam met een sterk verhaal blijft beter hangen in iemands geheugen. Verhalen vertel je verder, dat doen we al eeuwenlang. Want echt, als ondernemer kun je je niet achter een logo blijven verstoppen hoor. Dat is zó 1990 😉 Laat jezelf zien en horen.

 

bedrijfsnaam met goed verhaal vertellen

 

Wil je opvallen in de meute dan hoort daar een verhaal bij. Een verhaal dat alleen jíj kunt vertellen. Over jouw geschiedenis, de stappen die je in het verleden hebt gezet, jouw visie op de toekomst en de wijze waarop jij je onderneming nu leidt. Jouw fans willen je leren kennen. Zeker als je geen fysieke winkel hebt of geen persoonlijke ontmoetingen met fans hebt. Anders blijf je slechts een naam, een stem of nog erger, een logo. En wie wil er nu zaken doen met een logo? Dat wekt toch weinig vertrouwen. Vertel je verhaal, fans smullen ervan.

 

Spiegelei-communicatie-Annemieke-van-WaterschootSpiegelei Communicatie

Spiegelei Communicatie, die naam schoot op een gewone doordeweekse dag om 5.00 uur ’s ochtends in mijn gedachten en het ging er niet meer uit. Ik had mijn bedrijfsnaam gevonden: Spiegelei Communicatie. ’s Ochtends vroeg heb ik meteen mijn domeinnaam geclaimd en ik ben er nog steeds blij mee.

 

Wat is jouw verhaal achter je bedrijfsnaam? Nog geen verhaal bij je bedrijf? Of ben je net gestart en heb je er nog niet over nagedacht. Ik help je graag, neem contact met me op en we brengen jouw verhaal tot leven.