Online ondernemen is wèl persoonlijk. Een veelgehoorde uitspraak: online is zo onpersoonlijk. En dat ga jij veranderen als je even verder leest. Ondernemers anno nu weten allang dat klanten niet vanzelf naar je toe komen, als je roept dat je de beste bent. Dat werkte misschien vroeger even, maar die tijd is voorbij. Zeker online. Klanten noem ik liever fans. Fans moeten jou echt waarderen en leuk vinden, voordat ze fan van jou worden. Relaties met fans online opbouwen kost tijd en energie, maar geeft je ook zoveel voldoening èn het levert je uiteindelijk omzet op. Want online werken je fans ook als ambassadeurs van jou.
Hoe maak je online ondernemen wèl persoonlijk? Zet de eerste stap en gebruik onderstaande tips om online een relatie op te bouwen met je fans.
Online ondernemen is relaties opbouwen
Het klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is (jammer hè), maar ik help je met deze tips op weg. Online ondernemen is relaties opbouwen. En een relatie heb je niet opgebouwd in een dag. Met de juiste strategie en doorzettingsvermogen bereik je een persoonlijke band met je fans.
#1 Zichtbaar
Als je goed zichtbaar bent online, kunnen geïnteresseerden en potentiële klanten je ook ontdekken en volgen. Ik heb al eerder geschreven over het belang van online zichtbaarheid en hoe je als ondernemer snel kunt starten. Een profiel aanmaken op social media is één ding, zichtbaar zijn betekent ook zelf berichten plaatsen. En liefst op regelmatige basis berichten maken en publiceren. Niet de ene week tien en de volgende week niets.
Bonustip: Koop jij van een ei? Persoonlijk zijn betekent jezelf laten zien mét foto. Dus ja, graag een duidelijke (zakelijke) foto van jou in je profiel, geen ei (op twitter), bloemstuk of vakantiekiekje.
#2: Vindbaar
Je bent niet alleen zichtbaar maar ook vindbaar. Je zorgt dat jouw fans op je website, social mediaprofielen als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn komen door goede zoekwoorden te gebruiken. Dit heet ook wel Search Engine Optimisation (SEO). Ofwel hoe goed ben je vindbaar in allerlei zoekmachines als Google.
#3: Interactie
Daar is het moment dat ineens iemand reageert op een bericht van jou, je begint te volgen op Twitter of je Facebookpagina liked. Wat doe je dan? Dan creëer je interactie, je antwoordt, bedankt en volgt terug. Of je stelt degene een vraag. Verdiep je in je fans, met welke problemen kun jij ze helpen?
#4: In gesprek
Op social media ga je niet lopen schreeuwen dat je de beste bent, je geeft jouw fans wat ze nodig hebben. Je deelt waardevolle informatie in de vorm van blogs, checklists en gaat met mensen in gesprek. Weet je niks? Vraag het ze dan gewoon. Dat zou je anders toch ook doen?
#5: Blijf jezelf
Een open deur, maar toch wil ik het even benoemen. Ik zie het wel online dat ondernemers zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Stop daarmee, daar prikken jouw fans zo doorheen. Je kunt alleen persoonlijk zijn als je gewoon bent wie je bent, ook online.
Online ondernemen is dus wèl persoonlijk
Alleen jíj maakt het online ondernemen zo persoonlijk. Je fans willen graag weten wie je bent. Ze willen weten met wie ze zaken doen, net als in een live gesprek. Let op: persoonlijk is niet hetzelfde als privé. Je hoeft dus niet je dagelijkse lief en leed met je fans te delen. En verhalen die je anders ook niet tegen je buurvrouw zou vertellen, vertel je online ook niet. Jouw manier van schrijven, de afbeeldingen of video’s die je deelt, de woordkeuze, dát maakt het persoonlijk. Focus op Fans en je bouwt een mooie online relatie op.
Succes! Mocht je hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag. Wil je regelmatig updates over content maken, LinkedIn en ondernemen in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor Eggciting Updates.