Hoe maak je een goede eerste indruk op LinkedIn? Cliché maar waar: een eerste indruk kun je maar één keer maken. Ook op LinkedIn. En dan wil je toch dat alles klopt met wie jij bent en wat jij wilt uitstralen. Met deze 3 tips is jouw goede eerste indruk op LinkedIn alvast gegarandeerd.
Profielfoto
De voorwaarden voor een goede profielfoto op LinkedIn komen vaker voorbij. Buiten de juiste formaten van een profielfoto – LinkedIn adviseert 400 x 400 pixels – lijkt het nog lastig om een profielfoto te (laten) maken. Want ik zie nog regelmatig uitgeknipte hoofden, vakantiefoto’s of foto’s van kinderen als profielfoto op LinkedIn.
LinkedIn is een professioneel online platform. Je gaat ook niet op je teenslippers naar een netwerkbijeenkomst, toch? Of je neemt je kinderen mee. Hoe komt dat over? Precies! Zorg voor een goede, professionele foto waarop je (glim)lachend staat en de lezer aankijkt. Wel zo prettig. En update de foto ook regelmatig. Je blijft niet eeuwig 25 jaar 🙂 Zorg dat mensen jou in het echte leven herkennen van je profielfoto.
Trefwoorden
LinkedIn is naast een online platform ook een grote zoekmachine. Je kunt een trefwoord in de zoekbalk intoetsen en zo krijg je een overzicht van profielen van personen, bedrijven, berichten of vacatures die dat trefwoord bevatten. Hoe handig is dat om te weten.
Als je de juiste trefwoorden in jouw profiel en berichten verwerkt, is de kans vele malen groter dat je ook de juiste bezoekers op jouw profiel krijgt. Bepaal voor jezelf dus welke trefwoorden bij jou passen. En gebruik die trefwoorden ook consequent. Vinden en gevonden worden. Daar draait het om op een platform met vele miljoenen gebruikers wereldwijd.
Kopregel
De kopregel of headline is de eerste zin die onder of naast jouw naam in LinkedIn wordt getoond. Als je zelf berichten maakt en plaatst, is dat naast jouw foto het eerste wat opvalt. Ook als je antwoord geeft op andere berichten zien lezers jouw foto en jouw kopregel. En in de lijst met vaak vele zoekresultaten kun je met jouw kopregel de aandacht trekken.
Standaard geeft LinkedIn de functietitel van jouw huidige positie weer. Deze kun je natuurlijk aanvullen door jouw trefwoorden toe te voegen en eventueel emoji’s toe te voegen. Let wel op bij het toevoegen van emoji’s, dat deze niet altijd goed zichtbaar zijn voor alle gebruikers. Soms zijn ze afhankelijk van welk apparaat de lezer gebruikt.
Jouw eerste indruk
Nu ben jij aan zet. Benieuwd welke tips jij toepast in jouw LinkedIn profiel. Er zijn nog veel meer tips voor een mooi en goed werkend LinkedIn profiel. Regelmatig deel ik nieuwe ontwikkelingen over LinkedIn mijn Eggciting Updates – zo in je mailbox. Meld je aan en ja, afmelden kan op elk moment.
Of gun jezelf een LinkedIn 1:1 sessie, waarin je je LinkedIn profiel meteen aanpast, je alle (technische) mogelijkheden van LinkedIn te weten komt en jouw strategie om toffe klanten aan te trekken bepaalt. Zodat jouw LinkedIn profiel echt JIJ uitstraalt en jij zelfverzekerd op LinkedIn aanwezig bent. Neem contact met mij op.