Hoe sociaal is social media? Ik plaatste het bericht op Facebook, op een maandagochtend, zonder er goed over na te denken. Ik wilde graag een mening van mijn volgers. Van tevoren had ik nooit de impact kunnen voorspellen. Ik was verrast, overdonderd door het resultaat. Want echt hoe sociaal is social media tegenwoordig?
Hoe het verhaal begon
Na 1,5 jaar wilde ik graag nieuwe foto’s laten maken. Via via kwam ik in contact met Fenneke Visscher. Het klikte en we hadden al snel een afspraak. Supertof, ik had sfeerfoto’s en profielfoto’s. Nu kwam het lastigste gedeelte, welke profielfoto neem ik voor mijn social media kanalen? Ik gebruik altijd dezelfde foto’s voor al mijn social media kanalen, want dan ben ik goed herkenbaar. Ik twijfelde tussen 2 foto’s die ik als profielfoto wilde gebruiken en zo plaatste ik een bericht op Facebook.
Zoveel mensen, zoveel meningen
En al snel kwamen de reacties op mijn Facebookbericht, in de vorm van hartjes of likes. Sommigen wilden hun keuze verantwoorden en plaatsten een reactie. De meningen kwamen eerst van goede bekenden. Daarna ging het al snel over in minder bekenden tot zelfs compleet vreemde connecties. Elk had zijn mening en visie klaar. Mooi toch! Kijk dan hoe snel een sociaal netwerk gaat. Dat zette me aan het denken.
Onderzoek op social media
Ik bedacht dat ik nu een klein onderzoek voor mezelf ging doen. Zo plaatste ik nagenoeg hetzelfde bericht ook op LinkedIn. Soms lees ik daar dat bepaalde berichten echt niet thuis horen op LinkedIn. Zie ik mensen klagen over het niveau van bepaalde LinkedIn berichten. Ook hoor ik vaak van ondernemers dat ze echt niet weten wat ze op LinkedIn moeten plaatsen. En ik, ik zag de uitdaging. Dus ik plaatste het bericht en wachtte af.
LinkedIn resultaten
Het resultaat? In 1 woord: gigantisch! Want na een dag had ik meer dan 20.000 views en bijna 200 reacties. De meningen liepen uiteen van A, B of zelfs C (= behoud je huidige profielfoto). Ik was echt verrast en las al die reacties, mooi zeg. Deelde dit met een businessvriendin, liet het aan mijn man zien. Ik was blij. Maar daar bleef het niet bij. Na 3 dagen had ik bijna 80.000 views en al meer dan 500 reacties. Tjonge, ik was echt overweldigd. Meteen zat ook in mijn hoofd dat ik mijn ervaringen moest delen.
En nu, een week later zie ik deze statistieken: meer dan 175.000 views en meer dan 1000 (!) reacties. En dat is niet het enige, ik heb ook vele profielbezoekers erbij gekregen, verzoeken om te connecten en ja, ook berichten dat hij of zij mooiere foto’s van mij kan maken haha.
Social media is echt sociaal
Daarom mijn advies: maak er gebruik van. Kortom als je het mij vraagt, stel vooral je connecties en volgers vragen. Laat ze meedenken en wees niet bang dat je berichten te simpel zijn. Inmiddels heb ik mijn profielfoto aangepast. Voor deze foto gingen de meeste stemmen op, zowel op Facebook als LinkedIn. En ja, ik vond deze ook het beste bij mij passen. Maar het mooiste vind ik wel dat heel veel vreemden wilden meedenken en meebeslissen in mijn keuze. Echt voor mij het bewijs dat social media wel degelijk sociaal is. Zo simpel kan het soms zijn. Daarom, denk niet te moeilijk over wat je kunt plaatsen. Doe het vooral. Ik zeg niet voor niets #actieindetaxi 🙂
Twijfel jij toch nog welke berichten je kunt plaatsen of heb je het idee dat je maar wat doet en dus weinig resultaat ziet? Neem gerust contact met me op, ik bijt niet. Een open gesprek kan soms al verhelderend werken.