5 tips om interactie op Facebook te verhogen. Contact. Wij mensen willen contact, ook online. Want mensen doen zaken met mensen. Ondernemers maken de leukste berichten met de mooiste afbeeldingen en ontvangen toch nauwelijks likes of reacties. Om gek van te worden! Hoe je dat als ondernemer toch voor elkaar kunt krijgen, vertel ik je met de 5 beste tips om interactie op Facebook te verhogen.
Ik ga er vanuit dat je regelmatig berichten op Facebook plaatst. Als je namelijk niets van je laat horen, dan krijg je vaak ook geen aandacht van je volgers. Hoe kunnen ze ook! Dus zoek het contact op en zet deze 5 tips in. Want daar zijn je fans dol op.
#1 Video op Facebook
De belangrijkste tip die het meeste interactie oplevert: gebruik video. Video vinden jouw fans geweldig. Wist je dat Facebook gebruikers wereldwijd élke dag 100 miljoen uur aan video’s bekijken? En als je dan ook nog weet dat Facebook voorrang geeft aan berichten die video-inhoud hebben, dan moet de drempel om video te gebruiken helemaal weg zijn. Ga je live video streamen – Facebook Live – dan word je nog meer beloond in bereik. Je kunt met je smartphone nu heel simpel op Facebook een video uitzenden die je fans meteen realtime kunnen zien. Kijk maar bij status en zie Live gaan. Spannend, maar ook heel leuk. En als je interessante onderwerpen bespreekt, levert het je heel wat waardering op.
#2 Pakkende titel
Verzin een pakkende titel voor je bericht. Een open deur maar toch krijgt een titel niet vaak de aandacht die hij verdient. Een titel die uitdaagt, lekker tegenstrijdig is, je nieuwsgierig maakt of een oplossing belooft voor een probleem. Dáár willen je fans meer van weten. Daarom klikken ze door naar je artikel, video of blog. En als je voor de lezer nuttige tips of onderwerpen deelt in je artikel, dan delen ze dat graag met hun netwerk.
Tip: schrijf je titel als je je hele artikel klaar hebt. Dan kun je vaak echt goed de juiste woorden vinden.
#3 Nieuwswaardig
Nieuws boeit. Inspringen op onderwerpen die nu in het nieuws zijn, is altijd goed. Je mag er gerust een mening over geven of een haakje naar een dienst of product, zolang het bij jou en je organisatie past. Dus schrijf over nieuws of deel artikelen en video’s die met dit nieuwsitem te maken hebben. Facebook waardeert dat door jouw berichten met nieuwswaarde vaker te tonen in de tijdlijn van je volgers.
#4 Call to action
Wil je reactie? Zet het dan in je bericht. Plaats geen enkel bericht zonder een vraag of verzoek, hoe klein ook. Je fans willen echt wel reageren hoor, maar je kunt het beste zelf aangeven wat je van ze verwacht. Dat is lekker duidelijk. Facebook is toch een openbaar platform en niet iedereen voelt zich comfortabel genoeg om zich breed uit te spreken. Dus vraag gewoon om reactie door meerkeuzevragen te stellen, ze te laten kiezen uit 2 opties, hun voorkeur voor iets te benoemen. Kortom: stel jouw fans een gesloten vraag.
#5 Emotie
Emotie op mijn zakelijke Facebookpagina? Jazeker, laat jezelf maar zien en waar jij voor staat. Als het je lukt om met jouw berichten emoties op te roepen bij je fans, dan krijg je gegarandeerd response. Dus verzin teksten, afbeelding en video’s waarbij je jouw fans raakt.
Nog een laatste tip voor meer interactie op Facebook
Vind je het toch lastig om nieuwe berichten te maken? Twijfel je continue of dit bericht wel op je zakelijke Facebookpagina past? Dan adviseer ik je om een social media strategie op te stellen, zodat je precies weet hoe jij je boodschap naar je fans wilt verkondigen. Dat maakt het voor jou als ondernemer makkelijker om nieuwe berichten samen te stellen. Natuurlijk kan ik je daarbij helpen, neem dan even contact met op.
Meer tips?
Wil je als eerste deze tips in je mailbox, meld je dan aan voor een vers gebakken Spiegelei! en ontvang gratis e-book met tips om jouw online zichtbaarheid een boost te geven.