3 gouden online communicatie tips voor een succesvolle start! Online communicatie kan jouw bedrijf maken of breken. Online communicatie is voor sommige branches bepalend of klanten voor jou of voor de concurrent kiezen. Het voelt voor sommige ondernemers als surfen zonder zwemdiploma in de oceaan. Vooral voor startende ondernemers is dit wéér een taak die erbij komt, maar wel een hele belangrijke. De drie belangrijkste tips voor een snelle en succesvolle start op een rij!
1. Een aantrekkelijke website
Beschouw jouw website als de digitale etalage van jouw winkel of bedrijf. Je wilt klanten verleiden binnen te komen, je besteedt er zorg aan en houdt ‘m netjes en actueel. Met alleen een flitsende website ben je er nog niet. Maar het is wel een goed begin. Zorg voor een website die de uitstraling heeft van jouw bedrijf of merk. Schrijf in de taal die jouw klanten begrijpen. En houdt een website up-to-date. Niets zo vervelend om als klant een Paasactie op jouw website te lezen, terwijl het oktober is!
2. Social media
Een vraag die ik vaak hoor, is: Social media, ik moet er iets mee als ondernemer, maar wat? En hoe?’ Allereerst ‘be present’! Dus maak een account aan op de kanalen waar jouw (potentiële) klanten zitten als LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, YouTube of Pinterest. En richt de profielen in als jouw digitale etalage met logo en duidelijke kenmerken. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Social media is interactief, dus beantwoord vragen, bedank voor tips of suggesties. En niet te vergeten: wees positief! Klantenservice is belangrijk, zeker ook via deze kanalen. Vergeet niet dat online berichten (en jouw reacties hierop) lang te vinden zijn op het internet.
Bonustip
Kies liever 1 of 2 kanalen waar je actief en social bent, dan 10 accounts waar je alle 10 niks mee doet.
Personen die in jouw bedrijf of merk geïnteresseerd zijn en jouw acties willen volgen, heten in elke applicatie anders. Ik noem ze voor het gemak maar even allemaal volgers. Volgers komen niet vanzelf, je moet zelf actief zijn, maar dat hangt nauw samen met de volgende tip.
3. Content
Wat? Content is niet meer dan inhoud. En dan vooral inhoud over jouw producten of organisatie en onderwerpen die hiermee te maken hebben. Dus je begint met berichten schrijven, afbeeldingen plaatsen, acties vermelden of filmpjes maken. Nuttige informatie, leuke tips, geschiedenisfeitjes, anekdotes, grappige video’s en ‘need to know’ weetjes, volgers zijn er gek op. Online communicatie draait om waarde creëren: kennis was macht, kennis delen is kracht! Maar hoe kom je aan deze content, zonder dat je heel veel tijd kwijt bent en continue reclame maakt op de ouderwetse manier? Daar zijn heel veel methodes voor, over elk product of merk is iets te vertellen. Vaak is het een kwestie van brainstormen en gericht zoeken. En natuurlijk anderen volgen. Door het te doen, word je er steeds handiger in.
Kom in actie…nu
Na dit gelezen te hebben, heb je ongetwijfeld zin om aan de slag te gaan. Elke ondernemer wil dat zijn bedrijf groeit en bloeit en smult van meer klanten en omzet. Het opzetten van goede online communicatie kost echter tijd. Geen tijd of zin om dit zelf op te pakken? Ik help je graag om voor jouw bedrijf de online communicatie in kaart te brengen en de social media platforms op te zetten en in te richten, zodat ze bij jouw bedrijf of merk passen. Neem contact me op om te kijken wat ik voor je kan betekenen.