maak je online contact

Maak je online contact of kortsluiting?

Maak je online contact of kortsluiting? Bekijk je website eens door de ogen van iemand die jou of je onderneming nog niet kent. Kunnen bezoekers je eenvoudig benaderen of zoeken ze zich suf op je website? Maak je online contact of kortsluiting? 

Je website kan nog zo interessant zijn voor bezoekers, als ze niet meteen vinden wat ze zoeken, haken ze af. Sommigen geven na 3 seconden al op, anders bekijken iets langer een pagina. Een van die zaken die geïnteresseerden willen, is contact leggen met jou. Vandaar dat ik enkele basisfeiten opnoem die op je website in orde moeten zijn. Zodat bezoekers meteen contact met je kunnen maken.

Hoe komen bezoekers naar je website?

Je zult het zelf ook wel ervaren, mensen surfen heel veel op internet. Ze zoeken naar oplossingen, informatie en interessante ontwikkelingen. Belangrijk is dat velen eerst zelf zoeken, via zoekmachines, een forum om vervolgens op je website terecht te komen. Of nog mooier: doordat je regelmatig via social media berichten plaatst, zorg je voor traffic naar je website. Daar zoeken bezoekers naast informatie ook contact. Het liefst persoonlijk contact. Want als je bezoekers die klik voelen door het lezen van je verhaal, door het zien en horen van je video’s, zoeken ze mogelijkheden om met je in contact te komen. Dat kan op verschillende manieren.

Maak je online contact of kortsluiting op je website?

Voordat ik advies geef over websites, kijk ik altijd naar de basis. Als de basis solide is, kun je verder bouwen aan iets moois. Vandaar dat ik je vier tips geef, die het eerste online contact op je website aantrekkelijk maken voor bezoekers. Zodat bezoekers contact met je kunnen leggen en jij van bezoekers fans kunt maken.

#1 Contact

Staan je contactgegevens op een duidelijke plaats op je website? Belangrijk is dat je op elke pagina, en zeker op je homepage, je telefoonnummer en emailadres direct laat zien. Bij voorkeur plaats je deze helemaal bovenaan of juist onderaan, in je footer. Zo hoeven bezoekers niet te zoeken.

#2 Mobielvriendelijk

Is je website mobielvriendelijk (responsive)? Als je weet dat 4 op de 5 Nederlanders een smartphone heeft en ruim 60% een tablet, dan begrijp je het belang van een website die ook op telefoon of tablet goed werkt (bron: Marketingfacts, 2015). Ruim 80% van de mensen surft regelmatig op internet met hun telefoon of tablet. Dat is in de loop van de jaren alleen maar meer geworden. Als je een website hebt die nog niet mobielvriendelijk is, loop je veel potentiële fans mis. Check meteen via Lighthouse hoe je je website kunt upgraden.

#3 Formulieren

Gebruik je een contactformulier op je website? Maak het formulier niet te lang. Bezoekers houden er niet van om meteen bij het eerste contact een ellenlange lijst vragen te beantwoorden. Beter is om een kort formulier te laten invullen en daarna telefonisch of per mail contact op te nemen. Daarna kun je ze gerust meer feiten laten invullen. Maar houd de eerste stap klein. Heb je niet per sé info nodig? Maak de drempel om met jou contact op te nemen nog lager en verwijder de formulieren van je website.

#4 Cadeautje

Heb je een leuk cadeautje klaarstaan? Niets werkt zo goed als dat je de bezoekers van je website verrast met een gratis weggever. Dat kan iets kleins zijn in de vorm van een ebook, checklist, video of podcast. Als het maar ontzettend waardevol is voor je bezoekers. Jouw weggever moet ze nieuwsgierig maken. Je vraagt ze enkel hun naam en emailadres in te vullen. Daarna ontvangen ze meteen het gratis cadeautje. Een echte win-winsituatie. Zij hebben een fijne eerste indruk én een waardevol cadeautje en jij hebt weer een nieuwe aanmelding op je mailinglijst.

Heb jij je website gecheckt op deze vier punten? Maak je online contact? Laat me weten als je vragen hebt, ik beantwoord ze graag.

Wist je trouwens dat ik regelmatig tips deel via Eggciting Updates en op mijn social mediakanalen? Dus wil je op de hoogte blijven, volg me dan of meld je aan. Zo hoef je niets te missen.