jezelf online zijn

Ben jij online jezelf?

Ben jij online jezelf? Misschien een gekke vraag, maar ik zie online zoveel mensen die zich anders voordoen dan ze zijn. Ik dacht ook ooit dat het zo hoorde. Want iedereen deed het. Dus ik gebruikte andere woorden, smeet met vaktermen, zat opgedoft voor de camera en dreunde mijn ingestudeerde tekst op. Maar het voelde niet goed, helemaal niet zelfs. En dus waren de resultaten ook bedroevend: geen reacties, nauwelijks likes en al helemaal geen gesprek. En ikzelf voelde me niet echt mezelf. Voor mij was dit de bevestiging dat dit niet mijn manier is om te verbinden met mensen.

Wie ben jij?

Een simpele vraag? Nee, alles behalve als je er echt even voor gaat zitten. Je kunt deze vraag nog veel kleiner maken en opdelen in andere vragen, zoals:

  • Wie ben je nu echt als ondernemer?
  • Wat zijn jouw kwaliteiten?
  • Waar kun je anderen mee inspireren?
  • Waar weet jij echt alles van?
  • Wat maakt jou anders dan de rest?

Uit echte gesprekken met jouw fans, krijg je oprechte antwoorden. Iedere persoon kan namelijk heel goed vertellen waarom ze juist jou uitkiezen. Vaak is het een gevoel, een klik. Ieder mens is uniek, cliché en zo waar. Daarom val je toch op tussen al jouw collega-ondernemers. Schrijf het eens op, wie ben jij als ondernemer?

En nu online

Bij online schieten vele ondernemers in de stress. Want online ‘voelt’ anders. Is het ook anders? Ja natuurlijk, je mist online de werking van een aantal zintuigen die fans gebruiken bij offline ontmoetingen. Toch kun je wel degelijk contact maken, gesprekken aangaan en verbinding leggen online. Op een manier die bij jou past. En zodat mensen toch een klik met jou voelen. En jij je niet anders hoeft voor te doen dan je bent. Heerlijk hè. En toch stopt de flow vaak bij ondernemers en voelt het stroef aan als ze berichten op social media plaatsen. Zonde! Door te doen, leer je. En ben je zichtbaar.

Online jezelf zijn – 3 tips

#1 Gebruik de woorden in teksten en video’s die je ook gebruikt in een face to face gesprek met klanten. Maak het niet chiquer dan het is. En gebruik vooral woorden die jouw fans snappen. Vermijd vaktermen. Ja, dat is verleidelijk, maar niets zo ergerlijk als teksten waar je fans niets van snappen. Je schrijft toch voor je fans, niet voor jezelf.

#2 Kies beeld dat bij je past. Gebruik mooie afbeeldingen in een herkenbaar format die aansluiten bij de tekst. Het liefst eigen afbeeldingen, dan heb je ook geen kans op gedoe met rechten en het is meteen uniek. Ga op video ook in kleding die je zou aantrekken om bij een klant op bezoek te gaan. Kies wat bij jou past.

#3 Heb je humor en laat je dat in je ondernemerschap ook wel eens doorschemeren, gebruik deze ook rustig in je teksten. Dat wil niet zeggen, dat je schuine moppen moet vertellen als ondernemer online, maar een knipoog of een beetje zelfspot mag zeker. Ben je vaak serieus, doe dan niet gemaakt grappig. Dat past dan niet bij jou. Al je manieren, gebaren of specifieke kenmerken mag je ook online gebruiken.

Remember: als je jezelf blijft, presteer je op je allerbest en leg je makkelijker contact. Mensen voelen of je écht bent wie je zegt dat je bent, ook online.

Wie is echt zichzelf?

Probeer het maar. Tag mij in jouw eerstvolgende bericht en laat jezelf zien. Zijn we nog niet verbonden? Stuur me dan gerust een connectieverzoek. Dit is online zichtbaarheid. Ga ervoor als ondernemer en merk dat het fijn is om online jezelf te zijn. #actieindetaxi