geheim_goede_facebook_omslagfoto

Weet jij de 3 geheimen van een goede Facebook omslagfoto?

Weet jij de 3 geheimen van een goede Facebook omslagfoto? Een eerste indruk maak je maar 1 keer. Je wilt dat die eerste indruk echt meteen fantastisch is. Zodat je enthousiaste personen hebt, die je leuk vinden. Ontdek vooral ook wat het je oplevert als je veel aandacht besteedt aan je omslagfoto. Zodat je meer fans krijgt die je pagina leuk vinden. Zodat ze meteen méér van je willen lezen, zien en horen. Zodat je interactie met échte fans krijgt.

Voor degenen nog zonder Facebook account, de omslagfoto is de grote foto die op je profiel of pagina prijkt. Je kunt de omslagfoto het beste vergelijken met je winkeletalage. In deze etalage laat je zien wat je te bieden hebt. Op Facebook is dat dus de omslagfoto en je profielfoto ligt er als het ware bovenop. Je kunt afbeeldingen die je hiervoor wilt gebruiken, zelf maken en uploaden.

Wat staat er op je Facebook omslagfoto?

Ik kan je wel laten zien wat er ooit op mijn allereerste omslagfoto stond.zand-spiegelei-facebook-omslagfoto

Toen ik net begon op Facebook, plaatste ik een afbeelding van mijn visitekaartje in het zand. Ik vond het wel een speels gegeven om op deze manier te delen, dat ik op dat moment lekker op zonvakantie was. Even ertussenuit.

Inmiddels weet ik dat deze nietszeggende foto niet veel indruk maakte op mijn fans. Want zeker de fans die me nog niet kennen, zegt zo’n visitekaartje in het zand niet veel. Wat heeft dat nu met online communicatie en social media te maken? Grote kans dat ze niet verder kijken en wegklikken….een gemiste kans.

Je omslagfoto is belangrijker dan je ooit dacht. Dat brengt me meteen bij het eerste geheim van een goede Facebook omslagfoto, dat ik graag met je deel.

#1 Laat zien welke producten of diensten je verkoopt

Dat klinkt bijna te logisch en toch gebeurt het op Facebook vaker NIET dan je denkt. Even een voorbeeld uit het gewone offline leven. Als je bij de bakker binnenloopt, verwacht je rekken vol broden en vitrines vol gebakjes, koekjes en chocolade te zien. Toch? Hoe vind je het als je een poster aan de wand ziet waarop de bakker in zijn wielrenners-tenue staat? Of als hij lekkere recepten voor asperges uitdeelt onder zijn klanten, omdat hij nu eenmaal gek is op asperges? Je snapt mijn punt. Laat je fans niet in het ongewisse. Zeg wat je voor je fans kunt betekenen.

 

Online hebben personen weinig geduld dus als je hun aandacht wilt vangen, maak meteen duidelijk wat je verkoopt.

 

Als je mooie foto’s hebt die duidelijk laten zien wat je aanbiedt, dan is de basis gelegd. Op naar het tweede geheim van een goede Facebook omslagfoto.

 

#2 Ondersteun de foto’s met tekst

Veel ondernemers komen niet verder dan een leuke foto plaatsen als omslagfoto. Maar weet je wel dat een omslagfoto met tekst je veel klanten kan opleveren? Als je mooie foto’s hebt die duidelijk laten zien wat je aanbiedt, dan ondersteun je deze met tekst. Welke tekst? Denk aan je website-adres of je slogan, de aanbieding van de maand of je kernwaarden. Wederom kies tekst die bij je past. En, overdrijf niet. Probeer kort en krachtig in een paar woorden te vatten wat je wilt zeggen. De foto mag tenslotte ook nog zichtbaar zijn.

Nog even 1 wist u datje 🙂

Houdt rekening met de Facebook paginanaam en categorie die Facebook automatisch rechts naast je profielfoto plaatst en de actieknoppen rechtsonder. Plaats dus geen tekst onderaan de omslagfoto, deze ‘verdwijnt’ dan op de achtergrond en dat is jammer.

Check bovendien ook altijd hoe de omslagfoto en jouw tekst staat op zowel desktop als in de app op je smartphone en tablet. Facebook houdt van veranderingen en dat betekent ook dat de lay-out regelmatig verandert. Check altijd even op verschillende merken en apparaten.

En als toef op de taart….

 

#3 Wissel regelmatig van Facebook omslagfoto

Steeds hetzelfde is saai. Je richt je etalage toch ook steeds anders in? En als je wisselt in producten en diensten of je wilt juist aandacht voor een specifiek aanbod, dan focus je daar al je communicatie op. Dus ook op Facebook. Je kunt ook maximaal 5 foto’s uitkiezen en deze als een diavoorstelling op je Facebookpagina laten draaien.

Onderstaande omslagfoto’s heb ik laten ontwerpen, zodat ze nog beter bij mij en Spiegelei Communicatie passen.

Klanten via social media, een online programma voor ondernemers over online zichtbaarheid en sterk merk.

Ik heb hierop hele leuke reacties ontvangen. Als je je fans regelmatig verrast met andere omslagfoto’s, ontvang je positieve reacties. Fans houden van afwisseling. Een leuke tool om nét even anders omslagfoto’s te maken is bijvoorbeeld Canva

Extra bonustip: Omslagvideo

Een omslagvideo is natuurlijk nog toffer. Maak een korte video (tussen 20 en 90 seconden) en spreek daarin meteen jouw bezoeker aan. Wat wil je nu delen?  Start meteen met jouw boodschap en vermijd een fade in, dat is een zwart scherm! Laat jezelf meteen zien zoals je bent. Dat wekt vertrouwen.

En nu zelf aan de slag met je Facebook omslagfoto

Leuk als je op Facebook Spiegelei Communicatie tagt (eerst even mijn pagina liken) als je je omslagfoto wijzigt. Ik reageer absoluut. Wat kun je nog meer doen om blije fans te krijgen?

Eggciting Content

Als ondernemer wil je graag dat de tijd en energie die je in jouw social mediakanalen stopt, ook iets oplevert. Dat is logisch. Met een goed plan en een continue berichtenstroom ga jij de juiste klanten aantrekken. Check daarom Eggciting Content en ga aan de slag.

Succes!