We ontvangen ze bijna dagelijks of in ieder geval wekelijks. Uitnodigingen om een connectie met elkaar te maken op LinkedIn. Linken heet dat ook wel in het LinkedIn vakjargon. En het valt me op dat veel ondernemers iets vergeten dat doorslaggevend is bij uitnodigen van nieuwe connecties op LinkedIn. Met een simpele wijziging kun je jouw response positief verdubbelen op uitnodigingen die je stuurt naar wildvreemden op LinkedIn. Hoe? Dat lees je in dit blog.
Makkelijk
Je vindt iemand op LinkedIn met wie je graag wilt linken. Het is natuurlijk heel makkelijk om alleen op die knop Connectie maken te klikken. Dan verzend je binnen een paar minuten verschillende uitnodigingen naar nieuwe connecties op LinkedIn. Maar is dat ook slim? De kans is namelijk erg groot dat mensen jouw uitnodiging afwijzen, omdat ze geen idee hebben waarom jij met hen contact zoekt.
Vragen bij de ontvanger
Ga even denkbeeldig in de schoenen van de ontvanger staan. Die ontvangt een naam en het bericht dat iemand met hem/haar wil linken. Wat gaat er door het hoofd? Vragen als:
- wie is dat?
- waarom wil hij/zij met mij linken?
- hoe komt hij/zij bij mij terecht?
Je ziet vele vragen en veelal logische vragen als je het mij vraagt. Die kun je heel goed voorkomen bij de ontvanger door één ding te doen voordat je jouw uitnodiging op LinkedIn verstuurt.
Persoonlijk bericht
De kracht van LinkedIn en nieuwe connecties op LinkedIn maken zit ‘m vooral in een gesprek op gang krijgen. En wat me dan steeds opvalt, is dat ruim 80% niet de moeite neemt om een bericht te sturen bij die uitnodiging. Als je naar wildvreemden zomaar een uitnodiging stuurt zonder persoonlijk bericht erbij, is de kans kleiner dat ze jouw uitnodiging accepteren. Dat is gewoon een menselijke reactie. We willen weten waarom we iemand toelaten tot ons profiel. Een klein bericht waarom je met iemand wilt linken, verdubbelt al de positieve respons op jouw uitnodiging.
Een superstart met nieuwe connecties op LinkedIn
Iemand uitnodigen in jouw netwerk heeft een reden. Jouw intentie is niet altijd duidelijk voor de mensen die je uitnodigt. Je vindt het blijkbaar belangrijk dat die persoon in jouw netwerk komt. Geef dan ook aan wat die reden is. Dat vergemakkelijkt de keuze voor de ontvanger om jouw uitnodiging te accepteren. Want zijn ze eenmaal in jouw netwerk, dan zien ze jouw berichten die je publiceert en kun je eenvoudig contact met ze opnemen. Een goede start van wellicht wel een jarenlange werkrelatie!
Meer weten over LinkedIn? Lees dan de kracht van een goed gesprek