Zichtbaar zijn, in gesprek op LinkedIn en zo klanten vinden, het lijkt misschien simpel en dat is het niet. Voor de een gaat het natuurlijker dan de ander, maar een ding is zeker: je zult tijd en energie in LinkedIn moeten stoppen. Want voordat mensen je herkennen, jouw berichten lezen en daar iets van vinden, heb je al heel wat stappen gezet. Maar is dat niet met alles zo? Eerst zaaien dan oogsten.
Aan de slag op LinkedIn
Stel: je publiceert regelmatig berichten op jouw tijdlijn. Je krijgt weinig likes op jouw berichten. Niemand reageert, alleen die trouwe vriend of vriendin. Je vraagt je af: hoe komt het dat mensen jou negeren? Of althans zo lijkt het. Je doet enorm je best en toch krijg je niet het gewenste resultaat. Wat kun je anders doen om echt een klik te krijgen met personen in jouw netwerk?
Het is niet nieuw dat mensen gemiddeld zo’n zeven keer met iemand in contact moeten komen, voordat we beoordelen of we iemand ‘leuk vinden’ en iets bij die persoon willen kopen. Soms is dat vaker, soms juist minder. Dat hangt ook af van het bedrag van wat je aanbiedt en ook van de persoon zelf natuurlijk. In een gesprek kun je makkelijker tot die zeven momenten komen.
Hoezo een gesprek op LinkedIn?
Hoe kom je met jouw potentiële klanten in gesprek op LinkedIn? Je plaatst berichten, publiceert blogs of gaat direct met iemand in gesprek. Waarom in gesprek? Ja, dat doen we in het echte leven toch ook? Online werkt het net zo. Social media is sociaal 😉 Een gesprek is tussen twee mensen. Ja duh, denk je misschien. Maar wat ik veelal zie is eenrichtingsverkeer. We vertellen heel veel in berichten op onze tijdlijn of in directe mails, alleen niet waar de lezer op zit te wachten. De meeste mensen beginnen meteen te praten, vooral over zichzelf of over hun product of dienst. Wellicht over hun bezigheden, hun successen en hoe goed het gaat. Reactie blijft dan uit en teleurstelling volgt. Logisch.
Wat vaak mis gaat
Er is weinig oprechte belangstelling voor de ander en er komen weinig vragen. Roeptoeteren of flyeren noem ik dat ook wel. Doen we vaak onbewust. We zetten onszelf in het middelpunt, dringen onze boodschap op, terwijl het op social media gaat om jouw volgers en potentiële klanten. Die zet je in het middelpunt. Voor hen zorg je ervoor dat jouw berichten waardevol zijn. Dat ze er iets aan hebben. Tijd is kostbaar, ook voor hen. Waarom zouden ze dan jouw bericht uitkiezen om te lezen?
Wat is een goed gesprek?
Voorwaarden van een goed gesprek zijn:
- Je vraagt oprecht naar de behoeften van de ander en luistert.
- Stel goede vragen, die jou inzicht geven in wat de ander graag wil. Natuurlijk mag je daarop inhaken met waar jij goed in bent of waarmee je kunt helpen.
- Wees eerlijk. Als je de ander niet kunt helpen, zeg het dan. Of beter nog, verwijs de persoon door naar iemand die hem of haar wel kan helpen.
- En last but not least: schroom niet om jezelf te blijven. We zijn mensen – met gevoel, met humor – en ook op LinkedIn mag je dat laten zien. We willen je leren kennen, zoals je echt bent.
Als blijkt dat jouw product of dienst de perfecte oplossing is voor het probleem van de ander, dan is er een match. Zelfs als jouw product of dienst niet matcht, houd je nog veel over aan het gesprek. Je hebt jouw waarde laten zien, ze hebben je leren kennen en kunnen je nu ook aanbevelen bij anderen.
Een waardevol netwerk
Voor je het weet, heb je een netwerk vol toffe personen, die jou leren kennen en die jij kent, zonder dat je ze in het echt hebt ontmoet. Dat is ook de kracht van online. Pas als je in gesprek gaat en weet wie er in jouw netwerk zitten, heb je een waardevol netwerk. Mensen die jou aanbevelen bij anderen op basis van wat ze in gesprek met jou hebben ervaren. Echt waarde creëren levert altijd mooie gesprekken op die naar klanten leiden.
Nu ga jij in gesprek op LinkedIn
Bedenk voor jezelf wat zeg jij in een gesprek van mens tot mens? Welke vragen stel jij, zijn ze oprecht uit interesse om die persoon te helpen of probeer je ze iets door hun strot te duwen? En laat jij jezelf als persoon ook een beetje zien?
Meer weten? Neem contact met me op of lees verder over LinkedIn.