Met rake content in een herkenbare schrijfstijl consistent publiceren én LinkedIn adverteren. Zo zorg je ervoor dat de juiste mensen jouw bericht op LinkedIn zien. Zei ik nu adverteren? Ja, dat is een goede keuze als je de juiste mensen wilt bereiken en op zoek bent naar de speld in die hooiberg. Voor andere tips als je niet wilt adverteren, lees even verder. Stel, dat je je als bedrijf in een niche begeeft waarin je nog geen netwerk hebt opgebouwd of je huidige netwerk wilt vergroten. Je plaatst ook gewone berichten op LinkedIn, maar in je bestaande netwerk kom je niet verder. Met een advertentie toon je jouw boodschap aan mogelijk geïnteresseerden die in jouw doelgroep vallen, zonder dat deze mensen al een ‘link’ met je hebben.
Gericht op een specifieke doelgroep
Wie dan precies dat bericht moet zien, kun je heel specifiek maken. En tijdens een campagne (en erna) kun je goed monitoren waar de meeste geïnteresseerden zitten en zo nog verder optimaliseren. Zo kun je je binnen LinkedIn bijvoorbeeld richten op mensen met een bepaalde functie, werkzaam in een specifieke regio en branche, maar ook een vergelijkbare doelgroep creëren van je huidige klantenbestand bijvoorbeeld. Of je plaatst een tof bericht gericht aan die knettergoede medewerker waarnaar je op zoek bent met iets specifieks op zijn LinkedIn profiel.
Zonder dat een advertentiebericht je berichtenstroom op je LinkedInpagina verstoort. In feite kunnen alleen de mensen die tot jouw doelgroep behoren, dat bericht van jou zien. Soms is dat wel zo prettig. Je wilt je concurrenten graag een stap voor blijven, toch? Mensen die de boodschap van jouw advertentie zien, klikken overigens bijna altijd door naar je LinkedInpagina om te kijken wat daar verder gebeurt. Dus ook daar gaat de organische berichtgeving op de LinkedInpagina gewoon door. En hoe krijg je daar meer interactie?
Hoe krijg je meer interactie op je LinkedIn bericht?
Door waarde te geven, trends en marktontwikkelingen met je visie erbij te delen, medewerkers aan het woord te laten en successen te vieren door je klanten in het zonnetje te zetten (en te taggen in een bericht). En ja, veel bedrijven vragen hiervoor vaak actie van hun medewerkers. Alleen, deze mensen zijn druk en een like geven op een bedrijfsbericht staat niet hoog op de prioriteitenlijst en komt niet binnen een uur na publicatie. Veel medewerkers zitten niet per sé de hele dag achter de laptop, laat staan dat ze LinkedIn hebben geopend. Is dat erg? Welnee, elke reactie, like of repost is meegenomen. Liefst zo snel mogelijk na het tijdstip van publicatie, want dan boost je het bereik. Maar een bericht op LinkedIn is langer houdbaar dan op een platform als Instagram of Facebook, en verschijnt ook na een week nog rustig op iemands tijdlijn. Elke handeling zorgt voor een verdere verspreiding van het bericht. Taggen helpt, medewerkers vertellen over waarom een bedrijf communiceert op social media, met info over de ‘vaste publicatietijden’, óók.
Bouw een stevig netwerk
Vaak is organisch berichten plaatsen ruim voldoende als je een stevig offline netwerk hebt. Vergeet ook niet met mensen die je offline ontmoet, ook op LinkedIn te connecten. En als je toch die speld in die hooiberg zoekt, overweeg dan LinkedIn adverteren. Met adverteren kun je gerichter communiceren en dat maakt de zoektocht korter, waardoor je tijd en geld bespaart. Social media advertising is overigens niet mijn expertise, maar gelukkig heb ik mijn netwerk een paar fijne mensen die dat uitstekend kunnen.
Benieuwd of je adverteren op LinkedIn al eens hebt overwogen als middel. Laat het me gerust weten.